Economie
Positie Zeeuws-Vlaamse bedrijven versterkt door bouw Nieuwe Sluis

Minder filevorming van schepen op het Kanaal Gent-Terneuzen en grotere schepen die via het kanaal hun plek van bestemming kunnen bereiken. „Hopelijk kunnen Zeeuws-Vlaamse bedrijven achter de sluizen hun positie versterken”, zegt Erik van Oosten van werkgeversorganisatie VNO-NCW Brabant Zeeland over de betekenis van de Nieuwe Sluis bij Terneuzen, die vrijdag officieel wordt geopend.

ANP

Van Oosten ziet daarbij mogelijkheden voor onder meer kunstmestproducent Yara, logistiek bedrijf Verbrugge Terminals en voedings- en grondstoffenbedrijf Cargill. Hij legt uit dat het voor de bedrijven makkelijker wordt om onder meer grondstoffen aan te voeren en zelf producten te laten vervoeren. Niet alleen omdat er meer en grotere schepen door de sluizen kunnen varen, maar vooral ook omdat het voor de bedrijven makkelijker wordt goed te plannen en daardoor efficiënter te werken. „Bij het vroegere sluizencomplex was er geregeld filevorming van schepen. In de nieuwe situatie weet je dat als volgens de planning een schip om 08.00 uur door de sluizen zal varen, dat ook daadwerkelijk gebeurt. Daarmee voorkom je dus tijdverlies.”

De Nieuwe Sluis is 427 meter lang, 55 meter breed en 16,44 meter diep en daarmee qua afmetingen vergelijkbaar met de sluizen in IJmuiden, Antwerpen en Panama. Grote zeeschepen tot 366 meter lang, 49 meter breed en 14,5 meter diep kunnen voortaan door het kanaal varen. Bovendien kunnen er meer binnenvaartschepen tegelijkertijd door de sluis.

Inclusief voorbereiding, aanleg en het beheer en onderhoud in de eerste twee jaar na de ingebruikname kost het project ruim 1 miljard euro. Daarvan betaalt Nederland 190 miljoen euro. De overige kosten komen voor rekening van Vlaanderen. North Sea Port, de koepelorganisatie van de havens van Vlissingen, Terneuzen en Gent, draagt bij aan het Vlaamse aandeel van de kosten.

De Vlamingen verwachten net als het Zeeuwse bedrijfsleven dat de Nieuwe Sluis de economie een stevige impuls zal geven. „De Nieuwe Sluis versterkt de concurrentiepositie van de Gentse haven, en voor de bedrijven in het Gentse havengebied betekent de sluis efficiënter, goedkoper en duurzamer transport’, stelde de stad Gent deze week in een nieuwsbericht. „Voor de start van de bouw van de sluis, in 2017, voeren er zo’n 65.000 schepen door het sluizencomplex. In 2040 zullen dat er naar verwachting 96.000 zijn, een toename van bijna de helft.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer