„Creatieve denkers worden steeds belangrijker"
Bart Schouten (1969) was de eerste leerling die van het Van Lodensteincollege naar de Rietveldacademie ging. „De kloof tussen de behoudende school en het anarchistische bolwerk in Amsterdam kon niet groter zijn.”
Hoe hebt u de lessen van Den Ouden ervaren?
„Ik zat van 1982 tot 1988 op het vwo, maar heb niet al die jaren les gehad van Den Ouden. Je kon tekenen of handvaardigheid toen nog niet als examenvak kiezen. Maar ik heb wel veel vrije uren doorgebracht in het lokaal van Den Ouden. Dat was een soort instuif voor creatievelingen, een oase binnen de school. Je was er ook welkom als je op dat moment geen tekenles had. Daar zat ik dan te schilderen of iets anders te doen. Den Ouden keek mee en gaf tips. Dat was erg inspirerend, hij wilde graag helpen. Verschillende keren ging ik zelfs met Den Ouden uit school naar zijn huis in Maartensdijk. Dan werkten we samen in zijn atelier. Hij hielp me zo bij het samenstellen van een portfolio voor toelating tot de Rietveldacademie, want ik wilde graag grafisch ontwerper worden. Den Ouden was ambitieus, hij ging voor het hoogst haalbare.”
Hoe was de opleiding aan de academie?
„De kloof met de Van Lodenstein was enorm. Als 18-jarige kwam ik in een inspirerende wereld die ik totaal niet kende. Ik heb er een geweldige tijd gehad; ik was nieuwsgierig naar die omgeving. Er liepen veel bijzondere types rond, qua opvattingen en qua uiterlijk. De academie was zo divers dat iedereen werd gerespecteerd. Ik was gewoon een van de exoten die er rondliepen. Als christen kun je daar prima toeven, als je maar jezelf blijft en beseft dat niet iedereen is zoals jij bent. Ga op ontdekkingstocht buiten je eigen bubbel.”
Wat doet u nu in de praktijk?
„Na de kunstacademie volgde een tijd als ontwerper. Toen ik in het bedrijfsleven kwam heb ik ook de bedrijfskundige opleidingen gevolgd. In mijn werk heb ik steeds het creatieve en het zakelijke gecombineerd, met een passie voor het ontwerpen van eenvoud. Daar heb ik ook een boek over geschreven, ”Waardevolle Eenvoud”. Eenvoud zonder waarde heeft immers geen zin. Ik ben geen kunstenaar geworden, maar ben wel creatief in het ontwikkelen van processen, in conceptueel denken en in leidinggeven. Op dit werk ik als lid van het college van bestuur bij de mbo-vakschool voor vormgeving Cibap in Zwolle en kan ik die kwaliteiten in praktijk brengen. Daarnaast geef ik nog workshops rond waardevolle eenvoud.”
*Wat is het belang van een kunstopleiding? *
„Talent wordt vaak heel eenzijdig ingevuld, en niet alleen in reformatorische hoek. Een ‘serieuze’ studie is voor velen iets met economie, de zorg of de techniek. Maar we komen er heden ten dage achter dat veel vraagstukken alleen met creativiteit zijn op te lossen. We moeten er op een heel andere manier naar gaan kijken. Einstein zei al: „Via logica kom je van A naar B, maar met verbeelding kom je overal.” Creatieve denkers worden steeds belangrijker voor bedrijven en instellingen. Het is jammer dat de waardering voor creativiteit in reformatorische hoek zo laag is. Kijk hoe briljant en groots de schepping ontworpen is; daar zit ongelofelijk veel creativiteit in. In de kern is alles al ontworpen; we hoeven het alleen nog maar te ontdekken. Juist als christen zou je daarmee aan de slag moeten gaan.”