Cultuur & boeken
Natte zomer doet Katwijkse Boektiekje de das om

KATWIJK – De deuren van boekhandel Boektiekje in Katwijk gingen zaterdag dicht. 
„De druppel voor ons was het natte weer deze zomer”, zegt eigenares Bertine van Duijvenbode.

Jan-Kees Karels
Van Duijvenbode. Foto RD
Van Duijvenbode. Foto RD

De laatste weken zijn niet makkelijk. „Een klant verwoordde het mooi: De ziel is uit je winkel. Je krijgt mensen die koopjesgericht zijn, wordt een soort Action. Dat doet pijn, als je deze winkel zelf hebt opgebouwd.”

Begin augustus meldt Bertine van Duijvenbode haar volgers op Twitter: Boektiekje gaat sluiten. De tweet komt als een verrassing. Hoe kan het dat een boekhandel, met zo veel passie gerund, stopt?

„We begonnen zeer positief in juni 2007”, blikt Van Duijven­bode terug. „Die zomer verkochten we stapels boeken van Hosseini. In datzelfde jaar kwam ook het zevende deel van Harry Potter uit, nog zo’n bestseller.”

De eerste kink in de kabel komt in het najaar van 2008. De omzet, die tot dat moment met tientallen procenten stijgt, daalt in oktober ineens met 40 procent. De jaren daarop wordt het niet beter. „Voor ons was de spreekwoordelijke druppel toch wel afgelopen zomer met het natte weer. Normaal gesproken gaan mensen dan juist winkelen, maar dit jaar niet. De omzet werd bijna gehalveerd. Dat was de genadeslag. In de ene regio zijn er boekhandelaren die plussen, in een andere zijn er die het heel slecht doen. Maar aan de kust is het schrijnend.”

Van Duijvenbode werd in de winkel bijgestaan door haar man. Er hoefde geen personeel te worden ontslagen. „Ik ben blij dat ik al mijn leveranciers kan terugbetalen, dat doet me goed. Een schrale troost is dat veel mensen zich in hetzelfde schuitje bevinden.”

Door de boekwinkel is Van Duijvenbode actief aan het twitteren geslagen. Met ruim 1300 volgers deelt ze haar ervaringen. „In ons dorp heeft me dat de titel Twitterkoningin opgeleverd, veel lokale publiciteit bezorgd en een nominatie voor Beste Boekverkoper.”

Sociale media maken je zichtbaar, stelt Van Duijvenbode. „Zeker als je een webshop hebt, kan twitteren heel interessant zijn. Maar als boekhandelaar moet je opboksen tegen het grote bol.com, en dat is moeilijk te evenaren.

Het was mooi geweest als de sociale media zes jaar geleden al hot waren geweest. Dan hadden boekhandelaren er toen op kunnen inspringen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl
Meer over
Boekencrisis

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer