Kerk & religie
„Verkondig het Evangelie, juist met woorden”

KAAPSTAD – De agenda van het derde Lausanne Congres voor Wereldevangelisatie in Kaapstad is overvol. Lezingen, workshops, dialoogsessies, regionale bijeenkomsten en recepties. Maar iedere dag begint steevast met een uur Bijbelstudie over de Efezebrief.

John Piper, predikant van de Bethlehem Baptist Church in Minneapolis (VS): „In het lijden van christenen zien mensen de heerlijkheid en onnaspeurlijke rijkdom van Christus.” Foto RD
John Piper, predikant van de Bethlehem Baptist Church in Minneapolis (VS): „In het lijden van christenen zien mensen de heerlijkheid en onnaspeurlijke rijkdom van Christus.” Foto RD

Iemand leest Efeze 1. Dan dan buigen de duizenden deelnemers aan de zendingsconferentie zich in „tafelgroepen” van zes over de tekst. Wat staat er precies, welke betekenis hadden de woorden voor de oorspronkelijke lezers en hoe kunnen die worden toegepast op het eigen leven? Observatie, interpretatie, applicatie – dat is de methode.

Zegen

Dan volgt er een preek over het gedeelte dat die dag aan de beurt is. De Sri Lankaanse predikant Ajith Fernando legt het eerste hoofdstuk van de Efezebrief voor. „In het derde vers”, zegt hij, „staat drie keer het woord zegen: „Gezegend zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, die ons gezegend heeft met alle geestelijke zegening in de hemel in Christus.” Alles wat we in het leven nodig hebben, komt van God en is gegrond op het werk van Christus.”

Dat is een boodschap die christenen niet voor zichzelf mogen houden, vindt Fernando. „God heeft ons uitverkoren vóór de grondlegging der wereld, opdat we heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde. Hij heeft ons aangenomen als Zijn kinderen en daaruit blijkt Zijn grote genade. Laten we daarom het Evangelie verkondigen, tot eer van Hem.”

Christenen moeten niet alleen door hun levensstijl van de waarheid getuigen, zei Fernando, maar vooral ook door te spreken. „Sommige mensen halen graag Franciscus van Assisi aan, die zei: Verkondig het Evangelie, desnoods met woorden. Maar het Woord van God is helder: we moeten ook spréken over de verzoening door Jezus Christus. Mensen gaan eeuwig verloren als ze deze boodschap niet horen.”

En christenen hebben een blijde boodschap, benadrukte de predikant. „Toen de Engelse prediker Gipsy Smith werd gevraagd waarom hij op hoge leeftijd nog zo vol vuur kon preken, antwoordde hij: Ik heb nooit het wonder van het Evangelie nooit verloren.”

Lijden

John Piper behandelde woensdagmorgen het derde hoofdstuk uit de Efezebrief. De Amerikaanse predikant zit nog midden in zijn time-out van acht maanden om meer tijd te kunnen besteden aan zijn gezin. Hij zegde al zijn afspraken af, maar de Lausanneconferentie bleef in zijn agenda staan.

Christenen hebben de taak te getuigen van de „onnaspeurlijke rijkdom van Christus” en van de „veelvuldige wijsheid van God”, zei Piper. Maar dit Evangelie verspreidt zich niet zonder lijden en gebed. „De plekken op aarde die nog niet zijn bereikt, zijn juist de plaatsen waar christenen niet welkom zijn.”

Net als Fernando benadrukte hij het belang van de verkondiging van de gekruisigde en opgestane Christus, „omdat het grootste lijden het eeuwig lijden zal zijn.”

De veelvuldige wijsheid van God, waar Efeze 3 over spreekt, wordt zichtbaar in het lijden van Christus aan het kruis. Maar ook het lijden van christenen is tot Gods eer, aldus Piper. „Toen Paulus in de gevangenis zat, liet hij daarmee zien dat Christus voor hem belangrijker is dan alle andere dingen op aarde. Belangrijker dan welvaart, voorspoed, comfort of geld. In het lijden van christenen zien mensen de heerlijkheid en onnaspeurlijke rijkdom van Christus.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer