Autotest: Mercedes Citan Tourer 110/110 CDI
Tweede helft jaren negentig waren van bestelauto’s afgeleide personenauto’s immens populair. Dat kwam vooral door de praktische mogelijkheden. Die zijn er nog steeds, maar de prijzen zijn fors gestegen. Mercedes is inmiddels ook in dit segment gestapt met de Citan en komt met de tweede oplage.
Mercedes heeft voor de Citan een nauwe samenwerking met Renault, vandaar dat er grote gelijkenissen zijn met de nieuwe Kangoo. De auto is fors langer dan het vorige model en die winst is vooral terug te vinden in het interieur.
Meer dan bij de eerste Citan vaart het nieuwe model zijn eigen koers. Het front en het interieur zijn specifiek voor deze Citan ontworpen. Mercedes zet ook vol in op een laag geluidsniveau. Dat is onder meer nodig omdat de Citan de mogelijkheid heeft om gesproken commando’s op te volgen. Om de bestuurder te kunnen verstaan moet er niet te veel achtergrondgeluid zijn.
De auto kent twee motorische mogelijkheden, de voor particulieren interessante 1,3 liter benzine met 102 of 131 pk en de bekende 1.5 diesel, die 95 pk levert. Een volledig elektrische versie komt eraan, net zoals een verlengde variant.
Mercedes komt zijn belofte na met de stilte in het interieur. Ook is de Citan enorm ruim met royaal plek voor vijf personen en een fors bagagevolume dat uit te breiden is tot 2900 liter. Via de schuifdeuren is het makkelijk in- en uitstappen in krappe parkeerplekken. Afgeleid van een bestelwagen is hard plastic alom aanwezig.
De dieselmotor is fluisterstil en behoorlijk zuinig. Het koppel van 260 Nm zorgt voor goede prestaties en een hoog aanhanggewicht. De krachtige benzinemotor doet daar zeker niet voor onder en zet nog betere prestaties neer.
De Citan is een volumineuze auto met een fors gewicht en traditionele motoren. Dat levert een relatief hoge CO2-uitstoot op die de prijs niet ten goede komt. Het rijgedrag is echter van een hoog niveau.