Elektrische versie vult Fiat 500 aan
Een volledig elektrisch aangedreven versie van de koddige Fiat 500 is geen nieuwe variant van de bestaande auto. Het model komt wel naast de bekende 500 op de markt, maar is vanaf de basis nieuw opgebouwd.
De 3,63 meter lange koets is op een nieuwe bodemgroep geplaatst. De auto blijkt in alle richtingen gegroeid en biedt met name voor inzittenden merkbaar meer breedte, zowel voorin als voor de achterpassagiers.
De uitstraling, tja, daar hadden de ontwerpers de ellendige taak om wederom een Fiat 500 te tekenen. Maar ondanks herkenbaarheid, is de auto volledig nieuw. Her en der is er een aantal grappige verwijzingen naar Turijn gemaakt. De skyline van de stad staat in het vak onder de klimaatbeheersing. In de portiergrepen is een oer-500 afgebeeld met ”Made in Torino”. In tegenstelling tot de bestaande 500 met verbrandingsmotor (Polen) komt de 500e uit Italië.
De 118 pk elektromotor met een koppel van 220 Nm heeft de taak 1285 kg aan gewicht plus dat van inzittenden en bagage voort te stuwen. Dat gaat uitermate vlot. De actieradius op een volle batterij bedraagt zo’n 240 kilometer. Laden gaat met maximaal 85 kW, wat de 500e voldoende bruikbaar maakt voor dagelijks vervoer en ook wat langere ritten.
Ondanks de grijze bekleding en zwarte panelen blijft de 500e kleurrijk. Het dashboard is gespoten in de carrosseriekleur en langs de stoelranden loopt een oranje piping. De vloer is vrijwel vlak. Het instrumentarium wordt net als het centrale scherm volledig digitaal uitgevoerd.
Het openen van de portieren gaat eigenaardig op elektrische wijze. Maar voor de zekerheid heeft Fiat ook een traditionele hendel aangebracht. Aan de buitenkant toont de 500e volop grappige details. Bijzonder is dat de koplampen niet meer rond zijn, maar dat wel die indruk wordt gewekt. Prijs- technisch zet Fiat zijn 500e concurrerend neer.