Zuinigheid speelt grote Kia Sorento in de kijker
De invloed van de bpm op de verkoopprijs van een auto wordt direct duidelijk bij deze nieuwe Kia Sorento plug-inhybride. Die kost gemiddeld 12.000 euro minder dan zijn voorganger. De bpm op de duurste versie bedraagt slechts 416 euro.
Waar de Sorento door zijn prijs nauwelijks concurrentiekracht bezat, kan deze auto nu weer volop meedoen. Aan de basis van het programma staat een hybride, terwijl voor een paar duizend euro meer deze plug-in wordt geleverd met standaard vierwielaandrijving.
De benzine- en elektromotor samen leveren een vermogen van 265 pk en een koppel van 350 Nm over een opmerkelijk breed toerenbereik. Souplesse ten top, mede ook door de standaard zestraps automaat.
De auto beschikt over een 13,8 kWh batterij die in de praktijk zorgt voor een elektrische actieradius van ruim 40 kilometer. De ingebouwde elektronica streeft ernaar de beschikbare elektrische energie en de benzine zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Daardoor is het niet simpelweg een kwestie van batterij leeg rijden en dan overschakelen op benzine. Mede daarom scoort deze grote en bijna 2000 kg zware auto met een behoorlijk gunstig gemiddeld brandstofverbruik.
Vanaf het tweede uitrustingsniveau heeft de Sorento een derde zitrij waar twee niet al te lange personen op plaats kunnen nemen. Zeven zitplaatsen dus in totaal. Daarmee vergroot Kia de praktische gebruiksmogelijkheden. In neergeklapte toestand kost de extra bank slechts 90 liter aan bagageruimte. Met beide banken plat is er maar liefst 1992 liter aan volume beschikbaar.
De uitrusting en inrichting heeft Kia bij de Sorento goed voor elkaar. Fraaie materialen, een keurige afwerking en veel opbergmogelijkheden zorgen voor een breed inzetbare auto. Een auto die bovendien prettig comfortabel rijdt en een ideale gezinsauto is. Daar is ook het trekgewicht op afgestemd. Met zeven mensen aan boord kan er probleemloos een caravan achter.