Campagneleider Van Berkum: Kiezers steeds verrassen met SGP-verhaal
„Wij proberen een positief verhaal te brengen, te vertellen waar de SGP vóór is. Dat leven naar Gods Woord heilzaam is voor de hele samenleving. Hét thema in onze campagne is dat elk leven waardevol is. Vandaar onze kernboodschap: Stem voor het leven.
Naam: Johan van Berkum (41)
Werk: directeur partijbureau SGP
Tijdens de campagne komen wij niet ineens met allerlei nieuwe ideeën. Dat zou raar zijn. Wij vinden het vooral belangrijk dat de boodschap die wij jaar in jaar uit uitdragen, opnieuw voor het voetlicht wordt gebracht. Continu proberen we daar als campagneteam de aandacht op te vestigen. Onze uitdaging is om steeds met iets nieuws te komen. Om onze opvattingen elke keer opnieuw anders te verpakken en dan op zo’n manier dat het past bij de SGP.
Al geruime tijd strijden wij bijvoorbeeld tegen overspel. Over het huwelijk lopen de opvattingen in Nederland uiteen, maar verreweg de meeste mensen hechten aan trouw in een relatie. Met onze paginagrote advertentie ”Kies voor elkaar” in enkele landelijke dagbladen op Valentijnsdag hebben wij die boodschap weer benadrukt. Op een verrassende manier, die velen niet van de SGP hadden verwacht. Met als bijkomend resultaat dat lijsttrekker Kees van der Staaij die dag werd uitgenodigd voor een actualiteitenprogramma en zo een miljoenenpubliek bereikte.
Een ander voorbeeld is de tool op internet waarmee eenverdieners kunnen berekenen hoeveel extra belasting zij betalen: een bestaand speerpunt wordt zo op een nieuwe manier belicht. De kunst is om daar een vliegwieleffect aan te geven: dat de mensen die de tool gebruiken, daarover met anderen spreken en zo onze boodschap versterken.
Onze leden zijn onze belangrijkste ambassadeurs. Wij willen nadrukkelijk niet de fout maken om onvoldoende oog te hebben voor onze eigen achterban, zoals andere partijen dat wel hebben gedaan. Daarom organiseren we door het hele land regiobijeenkomsten waarop ontmoeting tussen leden en Kamerleden centraal staat. We bedanken daar onze achterban voor zijn steun en roepen de mensen op opnieuw op de SGP te stemmen. Die formule wordt erg gewaardeerd, merken we aan reacties.
Door peilingen laten wij ons niet opwinden of van de wijs brengen. Wij staren ons ook niet blind op een bepaald zetelaantal. We werken hard om onze boodschap bij iedereen voor het voetlicht te brengen. Daarbij weten we ons afhankelijk van Gods leiding en zegen. De verkiezingsuitslag ligt vast in Gods goede hand. Dat bewaart voor krampachtigheid.”
Dit is het zevende deel in een serie over campagneleiders. Volgende week deel 8.
Lees hier alle artikelen over het thema ”Campagneleider”.