D66-campagneleider Sjoerdsma gaat voor verdubbeling zeteltal
„Vroeger was D66 een denkgroepjespartij. Als je vroeg: „Wil je meehelpen met de campagne?” antwoordde men: „Zeker. Zal ik meeschrijven met het programma?” „Nee, ik bedoel flyeren op het station, om halfzeven ’s morgens.” „Oh”, zei men dan, „nee dat lukt, niet.” Tegenwoordig zijn wij activistischer dan de SP. We hebben enorm veel vrijwilligers. Bij het Oekraïnereferendum hadden we dagelijks 500 man op de been. Dat enthousiasme, daar profiteer ik als campagneleider enorm van. En dat probeer ik ook een beetje aan te jagen.”
Naam: Sjoerd Sjoerdsma (35)
Werk: Kamerlid en campagneleider D66
„Ja, het is pittig om deze kar te trekken. Concepten zoals ”familie”, ”vrienden”, ”slapen” worden tamelijk abstract als je een campagne leidt. Samen met de andere leden van het campagneteam vorm ik het hoofd, maar het echte werk wordt toch gedaan door alle handjes en voetjes in het land. Zij brengen met de campagnebus, met flyeren en een goede socialemediacampagne onze speerpunten –beter onderwijs, persoonlijke zorg en goed werk– aan de man.
Jawel, ook tv-debatten zijn voor ons van belang. Maar wij hoeven daar niet heel veel tijd in te stoppen, omdat D66 een lijsttrekker heeft die zeer ervaren is en het prima in zijn vingers heeft. Bij Alexander gaat het hoogstens om het bijslijpen van zijn eigen grote skills.
Deze campagne is een bijzondere omdat, vooral sinds de brexit en de verkiezing van Trump, boven West-Europa een populistische donderwolk hangt. Dat geeft aan 15 maart een enorme urgentie. Welke afslag gaan wij als land nemen? Het interessante is dat dit bij veel mensen een enorme vastberadenheid oplevert: dit gaan wij niet laten gebeuren.
Juist nu is het de uitdaging voor elke partij om ook kiezers die nooit op jou zullen stemmen, de hand te reiken. D66 is bij lezers van het RD niet populair. Toch proberen wij ook met hen contact te leggen, hen niet onnodig van ons te vervreemden.
Getalsmatig gaan wij voor een verdubbeling van het aantal Kamerzetels. Daar geloven we in. D66 heeft een enorme groeipotentie en is voor veel kiezers de tweede partij. We werden de grootste bij de Europese verkiezingen, we besturen mee in provincies en zijn in veel steden het grootst, van Amsterdam tot Enschede, van Groningen tot Den Bosch, van Haarlem tot Hilversum. Van de lange opmars die wij als partij sinds 2006 maakten, zijn deze Kamerverkiezingen het laatste puzzelstukje. Nu willen we ook in de Kamer een grote sprong maken.”
Dit is het zesde deel in een serie over campagneleiders.