Campagneleider: CDA gaan zien als betrouwbaar alternatief
„Ik wil winnen. Bij de laatste gemeenteraads-, Provinciale Staten- en Europese verkiezingen groeide het CDA iets of bleef constant. Daar ben ik dit keer niet tevreden mee. De partij moet echt groeien.”
Naam: Hans Janssens (46)
Werk: hoofd communicatie en campagneleider CDA
„Hoe we dat doel gaan bereiken? Dat vertel ik niet. Over strategie moet je nooit in het openbaar praten. De concurrentie leest namelijk ook het Reformatorisch Dagblad. En hoeveel zetels ik in gedachten heb, dat ga ik ook niet zeggen. Voor je het weet gaat het daar de komende weken over.
Het is de eerste keer dat ik CDA-campagne bij de Tweede Kamerverkiezingen leid. Dat is een voorlopig hoogtepunt in mijn werk als hoofd communicatie bij het CDA. We zijn met een heel team al een halfjaar fulltime met de verkiezingen bezig.
Eigenlijk begon de campagne al de dag na de laatste verkiezingen van 2012. We verloren toen 8 van de 21 zetels. Buma zei die avond dat hij de partij steen voor steen weer ging opbouwen. Anderhalf jaar geleden zijn we met de feitelijke voorbereiding van de campagne begonnen. De samenstelling van de kandidatenlijst, de voorbereidingen voor het verkiezingsprogramma en de campagnestrategie.
Het CDA voert een inhoudelijke campagne. Het roer moet om. Vijf jaar VVD/PvdA-beleid maakte de samenleving ontheemd en ontevreden. Het populisme viert hoogtij. Het CDA is het betrouwbare alternatief. Zo gaan wij als campagneteam het CDA en lijsttrekker Buma positioneren. Ik verzet me tegen het beeld dat het anno 2017 alleen om de poppetjes gaat. Voor alles moet de inhoud voor elkaar zijn. Als het poppetje fraai is maar ‘het verhaal’ niet op orde, prikken kiezers en journalisten daar feilloos doorheen.
Inhoudelijk richten we ons op vijf thema’s voor een beter Nederland: waarden en traditie; familie en gezin; eerlijke economie; sterke samenleving en zorg voor elkaar. Dat zijn de pijlers van ons verhaal om het vertrouwen in de samenleving te herstellen. Dat gaan we breed communiceren; we houden onder meer vijf grote manifestaties over deze onderwerpen. We komen dan met heel concrete voorstellen bij deze thema’s. Buma gaat daar vijf toespraken houden. Die moeten klinken als een klok. Bij de inhoudelijke voorbereiding daarvan ben ik zeer nauw betrokken. Ik begeleid Buma daarin, maar uiteindelijk schrijft hij zijn speeches zelf.
Een goede campagne is van levensbelang. De vaste aanhang van de partijen verkleint nog steeds. Dan maakt de campagne het verschil. Sfeer en uitstraling zijn –na de inhoud– doorslaggevend.
Ik ga in de campagnetijd elke dag met Buma op pad. Als campagneteam sparren we dan continu met Buma en met elkaar zodat onze lijsttrekker op het juiste moment de juiste dingen zegt.
Een aanzienlijk deel van het kiezerspubliek verlangt naar rust en stabiliteit. Daarom heb ik vertrouwen in een goede uitslag voor het CDA. Verschillende onderzoeken laten steeds zien dat Buma op nummer 1 staat van de lijst van betrouwbaarste politici.”
Dit is het eerste deel van een serie over campagneleiders. Volgende week deel 2.