Bijeen in Beth-Shalom rond het blazen van de sjofar
SLEEUWIJK. Elke zaterdagmorgen komen zo’n twintig bezoekers naar de samenkomst van de Messiaanse huisgemeente Beth-Shalom in Sleeuwijk. Centrale thema’s zijn het profetisch Woord, de Joodse wortels van de christelijke gemeente en de gaven van de Geest.
In de serre achter de woning van Peter Dekker staat een eenvoudige lezenaar met daarop de woorden Beth-Shalom. Hij wordt gebruikt tijdens de samenkomsten van de gelijknamige Messiaanse huisgemeente ten huize van de inwoner van Sleeuwijk. In de tuin staat een permanente loofhut, waarin het gezin Dekker tijdens het Loofhuttenfeest bivakkeert.
De van oorsprong christelijke gereformeerde oud-politieman nam in 2000 afscheid van de Christengemeente in het Brabantse Giessen-Rijswijk. Zo’n veertig geestverwanten, onder wie Peter de Koning, vertrokken ook. Een van hun motieven was het ontbrekende zicht in de pinkstergemeente op de onvervulde profetieën, met name voor Israël. Na een jaar van kerkelijk shoppen besloten ze een nieuwe gemeente te stichten. „We huurden een zaaltje in Almkerk, waar we op zondag een dienst hadden. Dat zat al snel aardig vol, want over de toekomst wordt in de meeste kerken weinig gepreekt.” De sprekers kwamen voornamelijk uit de kring van Christenen voor Israël en Het Zoeklicht.
In 2002 vormde een deel van de bezoekers de huisgemeente Beth-Shalom, die zich sinds 2004 aan de sabbat houdt. De kerkelijke achtergrond van de leden is zeer divers: van oud gereformeerd tot charismatisch.
Sjofar
Specifiek voor Beth-Shalom is volgens De Koning de aandacht voor het profetisch Woord, de Joodse wortels van de christelijke gemeente en de gaven van de Geest. „Het geheel proberen we in balans te houden. Je schiet gemakkelijk in het een of het ander door. Een gevaar van het benadrukken van de Joodse wortels is wetticisme. Eenzijdigheid in het profetisch Woord kan ertoe leiden dat je meent precies te weten wanneer er wat gaat gebeuren. En in de charismatische beweging komen allerlei verkeerde leringen op, zoals het welvaartsevangelie.”
De Messiaanse huisgemeente is ondergebracht in een stichting. Arie van Dam is voorzitter, Peter de Koning secretaris, Peter Dekker penningmeester. De bestuursleden fungeren feitelijk als oudsten en spreken ook in de samenkomsten. Elke dienst wordt geopend met het zingen van het Sjema, de centrale belijdenis van Israël: „Hoor Israël! De Heere, onze God, is een enig Heere!” Dan blaast Van Dam op de sjofar, waarna de samenkomst wordt voortgezet met zang en gebed. Aan het eind van de dienst zingen de bezoekers elkaar de vrede van de Messias toe, „Shalom haMashiach”, waarna Van Dam de dienst besluit door wederom op de sjofar te blazen.
In de prediking leggen de drie oudsten hun eigen accenten. Van Dam vraagt vaak aandacht voor de Joodse wortels van de gemeente. De Koning richt zich bij voorkeur op de onvervulde profetieën en de bijzondere gaven van de Geest. Dekker behandelt nogal eens een pastoraal thema. „Ik heb een burn-out gehad. Nadat ik was opgeknapt, ben ik de opleiding tot pastoraal therapeut gaan volgen, bij Tabitha in Lutten. Wat ik daar heb geleerd, probeer ik hier uit te dragen.”
Sprekers
Eens in de maand wordt het avondmaal gevierd. De rest van deze samenkomst heeft het karakter van een Bijbelstudie. „We behandelen dan in groepjes een Bijbelboek.” Zo mogelijk probeert Dekker eens per maand een spreker van buitenaf te krijgen: mannen zoals Jack van der Tang van stichting Pillar of Fire, voormalig EO-medewerker Dirk van Genderen, Bert Dorenbos van Schreeuw om Leven, evangelist Teun van der Weijden, Frank Ouweneel (een broer van Willem Ouweneel) en Arie van Heijningen, voorganger van De Schaapskooi.
Een bijzondere band heeft de huisgemeente met Iris Bouwman en Janny Holster uit Israël. „Die hebben een speciale opdracht van Jahweh”, zegt De Koning. „Ze zijn sterk profetisch bezig. Eén of twee keer per jaar komen ze bij ons spreken over hun bediening.”
Van de sprekers wordt verwacht dat ze Bijbelgetrouw zijn. „We vinden het prettig als ze daarnaast Messiaans denken”, zegt Dekker. Een voorwaarde is dat niet. „Voor mij is het samenkomen op zaterdag heel belangrijk, op grond van het vierde gebod, maar iemand die dat anders ziet, zal ik niet veroordelen. De zaligheid hangt er niet van af. Een deel van onze bezoekers gaat ook op zondag naar de kerk. Het ene hoeft het andere niet uit te sluiten.”
Dankzij de Sleeuwijker wordt er sinds twee jaar in Gorinchem een regionale Holocaustherdenking gehouden. „Wij maken ons grote zorgen over het antisemitisme. Daar wordt door de kerken veel te lauw op gereageerd. Elke christen zou zich bewust moeten zijn van zijn Joodse wortels.”
Beth-Shalom onderhoudt geen contact met andere Messiaanse gemeenten. Dat is volgens De Koning een bewuste keuze. „De wereldwijde verdrukking komt vroeg of laat ook hier. Belangrijk is dan dat we in staat zijn zelfstandig een dienst te houden. Eerst zo mogelijk nog als gemeente. Wanneer dat niet meer wordt toegestaan, als gezin. Het is nu de Jood, straks is de christen aan de beurt.”
Volgende week dinsdag in Puntkomma: Op zoek naar de ideale gemeente.
Huisgemeente Beth-Shalom in Sleeuwijk
Huisgemeente Beth-Shalom werd in 2002 gesticht door zo’n vijftien ex-leden van de Christengemeente in het Brabantse Giessen-Rijswijk. Vanwege de groei van Beth-Shalom tot circa dertig zielen viel recent het besluit de groep te splitsen. Een deel houdt nu eens in de twee weken op zaterdagmorgen een dienst in Leerdam. Op termijn zal ook hier wekelijks een samenkomst worden gehouden. Iedere tweede dinsdagavond van de maand komt een aantal leden van Beth-Shalom bij elkaar om te bidden voor Israël. De samenkomst op zaterdag begint om 10.00 uur, de gebedssamenkomst om 20.00 uur. De leden houden zich aan de Joodse feestkalender.
serie Terug naar de basis
Huisgemeenten in Nederland. Vandaag deel 9: Beth-Shalom in Sleeuwijk. De serie wordt afgesloten met een evaluatie door prof. dr. A. Baars.