„Bijbel kent veel verborgen verhalen”
In de Ontmoetingskerk van de protestantse gemeente in Creil-Espel vond vrijdagavond de presentatie van het boek ”Van de Hermon naar Golgotha” van Tjerk Dijkstra plaats. „Toen ik me in de reis van Jezus naar Jeruzalem verdiepte, wilde ik dit verhaal delen, met familieleden, gemeenteleden en anderen.”
De boekpresentatie begint met een optreden van zangeres Delise. Ze zingt voor de zestig aanwezigen over de verborgen verhalen die mensen hebben, over de profeet Jona en over vrede. „Wij zijn geneigd om onze hoop te stellen op aardse dingen. Je denkt dat je vrede ervaart als je wat bereikt in het aardse leven. Maar Jezus geeft je echt vrede; vrede die de wereld niet geven kan. Echte vrede komt alleen maar van God.”
Hermon
Uitgever Klaas de Jong van uitgeverij Toetssteen vertelt over het schrijfproces en over de inhoud van het boek. „In de Bijbel zijn veel verborgen zaken. Die zien we niet altijd als we lezen, bijvoorbeeld door de gebruikte vertaling. Die verborgen verhalen staan centraal in het boek ”Van de Hermon naar Golgotha”.”
Het boek begint met een verrassend inzicht, stelt de uitgever. „De verheerlijking van Jezus op de berg, waar was dat? Op de berg Thabor, naar men aanneemt. In de evangeliën staat echter helemaal geen naam. Wel kun je lezen dat het een hoge berg is, gelegen in de buurt van Caesarea Filippi. Dat kan alleen maar de berg Hermon zijn, die ruim 2800 meter hoog is.”
Maakt het eigenlijk wel uit waar die berg lag? De Jong: „Je kunt een mooie koppeling maken met de woorden die Jezus sprak, vooral tot Petrus. Hij zegt dan tegen de discipelen dat Hij op deze petra, rots, Zijn gemeente zal bouwen en dat de poorten van de hel, of het dodenrijk, dezelve niet zullen overweldigen. Bij de Hermon is de grot van Pan, een plek vol afgoderij en doodsheid. Dat past precies. Het is een van de verborgen verhalen in de Bijbel.”
Hosanna
Na de verheerlijking op de berg Hermon reist Jezus naar Jeruzalem, op weg naar de berg Golgotha. Jezus komt op een ezelsveulen Jeruzalem binnen. Hij wordt dan geen koning, gaat niet naar een paleis, maar naar het tempelplein. Toch wordt Jezus onthaald met een luid ”Hosanna”. De Jong: „Volgens Dijkstra en Julia Blum, een Messiasbelijdende Jodin, is dat geen triomfkreet. De vertaling van ”Hoshia Na”, een uitdrukking uit Psalm 118, betekent zo veel als: „Och Heere, breng toch heil, och Heere, breng toch voorspoed”. Een uitroep tot God om redding.”
Anathoth
Schrijver Tjerk Dijkstra ervaart de presentatie van zijn boek als een bijzonder moment. „Een boek over de finale dagen van Jezus. Het is niet zomaar een boek, maar het resultaat van jarenlange studie. En van herschrijven, heel veel herschrijven. Toen ik me in de reis van Jezus naar Jeruzalem verdiepte, wilde ik dit verhaal delen, met familieleden, gemeenteleden en een nog groter publiek. Waarom? Omdat het Woord levens van mensen kan veranderen.”
„Het boek is het resultaat van jarenlange studie en veel herschrijven” - Tjerk Dijkstra, auteur
Het schrijfproces van Dijkstra, luitenant-kolonel bij de Landmacht en ouderling in zijn gemeente, concentreerde zich op de laatste dagen van Jezus. „Neem Jezus’ intocht in Jeruzalem. Ik probeerde me voor te stellen wat de discipelen gevoeld zullen hebben. Waren ze ongerust, vol spanning, vol hoop? Het lijden van hun Meester was wel aanstaande en dat hebben ze geweten.”
Bepaalde elementen uit Jezus’ laatste dagen springen er voor Dijkstra uit. „In de hof van Gethsémané worstelde Jezus. Dat raakte me diep. Hoe meer ik daarover schreef, hoe meer ik me realiseerde dat het niet zomaar een verhaal was over worstelingen die we allemaal meemaken en de reflectie daarop. Het ging om leven en dood.”
Herstelhuis
Het schrijven ervoer Dijkstra als een ontdekkingsreis. Tegelijk: „Het is een startpunt van iets groters. De opbrengst van dit boek gaat namelijk naar de Stichting Anathoth. Deze stichting wil volwassen vrouwen opvangen die hulp heel hard nodig hebben en op zoek zijn naar begeleiding, zodat ze daarna weer zelfstandig in het leven kunnen staan.”
Jacolien van Urk en Sarah Ansems gaan namens de stichting aan het werk om de opvang in het zogenoemde herstelhuis te coördineren.