EconomieDe zaak
Groenbeheer vraagt elektrische machines

Net als in de bouw en het goederenvervoer is ook in het groenonderhoud elektrificatie in opkomst. Rein Drost Machinehandel in Echteld speelt daarop in door met toestemming van de Japanse fabrikant Yamaha quads om te bouwen.

Oprichter Rein Drost van Rein Drost Machinehandel noemt zichzelf een techneut met handelsbloed. beeld VidiPhoto
Oprichter Rein Drost van Rein Drost Machinehandel noemt zichzelf een techneut met handelsbloed. beeld VidiPhoto

In de werkplaats van het Betuwse bedrijf nemen monteurs een quad onder handen. Ze vervangen de benzinemotor van het vierwielige voertuig door een elektromotor met batterijenpakket. Naar wens van de klant kan de quad worden uitgerust met onder meer een fronthef, een frame om gasflessen voor een onkruidbrander op te plaatsen, en een complete verlichtingskit zodat het voertuig over de openbare weg mag rijden.

„Yamaha bouwt zelf geen elektrische quads. Wij mogen hun quads ombouwen, op voorwaarde dat we ze onder eigen label op de markt  brengen”, zegt Rein Drost, oprichter van het gelijknamige bedrijf. Dat gebeurt onder de naam Green Bullith Hunter. Sinds 2020 zijn er al zo’n honderd van verkocht.

Handelsbloed

Drost (58) noemt zichzelf een techneut met handelsbloed. Na een technische opleiding en een baan als monteur van tuin- en parkmachines begon hij in die laatste branche in 1998 voor zichzelf.

„Ik ging met een gereedschapskoffer achterin de bus bij klanten langs om machines te repareren”, vertelt hij. „Als iemand een andere grasmaaier wilde kopen, kon ik voor hem wel ergens een gebruikt exemplaar op de kop tikken. Zo ben ik de handel erbij gaan doen.”

Die handel breidde zich gestaag uit. Drost verkocht niet langer alleen gebruikte machines, maar leverde ook onderdelen aan zijn klanten. Die tak groeide zo snel, dat deze in 2010 werd verzelfstandigd in een aparte BV: RDM Parts. Over dat bedrijf zwaait tegenwoordig zijn oudste zoon Dirk Jan de scepter.

In 2019 startte Rein Drost Machinehandel met de verkoop van nieuwe machines. Vandaag staan op de website van het bedrijf maaimachines in allerlei varianten, transportvoertuigjes, machines voor grondbewerking, onkruidbranders, sweepers (machines om op golfbanen dauw van de green te verwijderen) en ook plateauwagens. Dat zijn zware aanhangers die Drost laat bouwen en onder de merknaam BAF op de markt brengt. „BAF staat voor Betuwse Aanhangwagen Fabriek, maar ze worden gemaakt in Italië”, lacht hij.

„De meeste klanten vinden ons via mond-tot-mondreclame” - Rein Drost, eigenaar Rein Drost Machinehandel

Klanten van Rein Drost Machinehandel zijn groenvoorzieners, hoveniers, golfbanen, landschapsbeheerders, waterschappen en gemeenten. Het bedrijf doet zaken door heel Nederland en ook in diverse omringende landen. „Aan acquisitie doen we weinig. De meeste klanten vinden ons via mond-tot-mondreclame.”

Maatwerk

Drost noemt de markt waarin zijn bedrijf opereert „behoorlijk concurrerend”. Het wereldje van machines voor groenbeheer en golfbanen is heel klein, zegt hij. „Door ons te onderscheiden met maatwerk, kunnen we onze marge maken.”

Bij dat maatwerk hoort sinds kort ook het ombouwen naar elektrisch van golfkarretjes van Yamaha. Ook die worden onder eigen label verkocht, zij het dat op het chassis en andere originele Yamaha-onderdelen gewoon de naam van de Japanse fabrikant prijkt. Het GB Cargo ”utility voertuig” heeft een verlengde laadbak, een groot batterijenpakket, een oplaadvoorziening voor elektrisch gereedschap, volledige verlichting en naar wens een fronthef of aftakas.

Het bedrijf bouwt quads (links) om van fossiel naar elektrisch. Rechts een aangepast ”utility voertuig”. beeld VidiPhoto

Voor de toekomst zet Drost in op autonome groei. „Onze klantenkring staat voor grote uitdagingen. Zo wordt in steden steeds vaker gevraagd naar elektrische machines voor groenonderhoud. Die zijn geruisloos en stoten geen CO2 uit. Daaraan willen wij tegemoet komen.”

Een andere trend is wat Drost ecologie noemt: het stimuleren van flora en fauna in het groen. Beheerders laten het gras dan bijvoorbeeld langer worden. „Dat vergt een grotere capaciteit van de motor, en bij een elektrische maaier dus ook van het accupakket”, zegt Drost.

Uitdagingen genoeg dus voor zijn bedrijf. Voor een teruglopende markt is hij sowieso niet bang. „Zelfs een economische crisis raakt de groensector vaak nauwelijks. Gras groeit door en moet dus gemaaid worden.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl
Meer over
De Zaak

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer