OpinieOpinie
Scheid antisemitisme van legitieme kritiek op handelen Israël

Verschilt antisemitisme van andere vormen van racisme? Avi Snyder meent om historische en theologische redenen van wel (RD 25-7). Het Joodse volk heeft immers een geestelijke roeping. Zijn visie spoort aan om antisemitisme te bekijken door een lens die het politieke gesprek overstijgt.

Jack Nassar
„Als Palestijnse christenen hebben we de dubbele last van discriminatie ervaren - ten eerste als Palestijnen en ten tweede als christenen.” Foto: Twee orthodoxe joden en een Arabier passeren elkaar op straat. beeld RD, Sjaak Verboom
„Als Palestijnse christenen hebben we de dubbele last van discriminatie ervaren - ten eerste als Palestijnen en ten tweede als christenen.” Foto: Twee orthodoxe joden en een Arabier passeren elkaar op straat. beeld RD, Sjaak Verboom

Als Palestijns christen vind ik het noodzakelijk om in te gaan op Snyders uitspraken, door de diepgaande geestelijke consequenties te erkennen en tegelijkertijd de realiteit van onze gedeelde menselijke ervaring naar voren te brengen.

Geestelijk kwaad

Snyders perspectief is dat antisemitisme niet slechts culturele of racistische haat is, maar een geestelijk kwaad. Dit vraagt om een diepgaande reflectie op de bredere impact ervan. Hij stelt dat het Joodse volk, door God uitverkoren, het middelpunt is van Zijn verlossingsplan – een rol die ook nu nog cruciaal is in het verloop van de geschiedenis. Daarom is antisemitisme een directe aanval op deze goddelijke missie.

Hoewel ik de geestelijke dimensie van Snyders argument erken, geloof ik ook dat het essentieel is om antisemitisme in het bredere spectrum van menselijke vooroordelen en lijden te plaatsen. Als Palestijns christen is mijn begrip van antisemitisme direct verbonden met de historische en voortdurende realiteit van het Palestijns-Israëlische conflict. Snyders nadruk op de spirituele aard van antisemitisme daagt ons echter uit om verder te kijken dan politieke grenzen en ons bezig te houden met de theologische grondslagen van deze haat.

Vervulling

Een van de centrale thema’s in Snyders betoog is het idee van verkiezing (”chosenness”), een concept dat geworteld is in het verbond van Abraham. Voor Snyder draait deze verkiezing niet om land of politieke soevereiniteit, maar om een geestelijke missie die het Joodse volk uitdraagt. Hij oppert dat het Joodse volk de voorloper is van Jezus’ universele roeping en een centrale rol speelt in de vervulling van Gods beloften aan de mensheid.

In het christendom is de uitverkiezing niet beperkt tot één groep, maar wordt deze uitgebreid naar iedereen die Christus volgt. Deze universele roeping doet niets af aan de unieke rol die het Joodse volk heeft gespeeld in de heilsgeschiedenis, maar integreert deze juist in een breder, meer inclusief narratief.

Dit bredere perspectief nodigt ons echter ook uit om ons af te vragen hoe het concept van het uitverkoren volk te verenigen is met de boodschap van Jezus, die nationale en etnische grenzen overstijgt.

In ons gedeelde christelijk geloof is er ruimte voor verschillende interpretaties van de wijze waarop Gods uitverkiezing werkt. Hoewel Snyders focus op de geestelijke missie van het Joodse volk binnen zijn theologische kader geldig is, moet het ook begrepen worden binnen de grotere context van Gods plan voor de hele mensheid.

Kritiek

Snyder stelt dat kritiek op Israël vaak in de richting van antisemitisme gaat wanneer het de legitimiteit van de Joodse identiteit en geschiedenis ontkent. Dit onderscheid is inderdaad cruciaal, zeker in de context van het Palestijns-Israëlische conflict. Het is echter net zo belangrijk om te beseffen dat legitieme kritiek op de Israëlische regering en haar beleid, vooral wanneer dat leidt tot onderdrukking en lijden, niet mag worden verward met antisemitisme.

Als Palestijn uit ik mijn kritiek op het Israëlische beleid vanuit een verlangen naar gerechtigheid, vrede en menselijke waardigheid. Deze waarden zijn diep geworteld in het onderwijs van Jezus. Het is geen afwijzing van de Joodse identiteit of het Joodse volk, maar een oproep tot verantwoordelijkheid en mededogen in een regio die al decennia wordt geteisterd door onderdrukking en bezetting.

Snyders nadruk op de geestelijke verkiezing van het Joodse volk mag de noodzaak van een rechtvaardige en billijke oplossing voor het Palestijns-Israëlische conflict niet verdoezelen. Het gaat om een oplossing die de rechten, waardigheid en menselijkheid van alle betrokkenen respecteert.

In dit opzicht is het essentieel om een dialoog te bevorderen die onderscheid maakt tussen antisemitisme en antizionisme. Voor christenen betekent dit het ondersteunen van gesprekken die zowel de Joodse ervaringen als de Palestijnse historische verhalen respecteren, met als doel een toekomst waarin gerechtigheid en vrede het winnen van verdeeldheid en haat.

Bruggenbouwers

Hoewel er veel aandacht is voor antisemitisme, is het ook noodzakelijk om de antichristelijke gevoelens aan te pakken die leven in bepaalde Joodse teksten en gemeenschappen. Als Palestijnse christenen hebben we de dubbele last van discriminatie ervaren: ten eerste als Palestijnen en ten tweede als christenen.

Deze gevoelens zijn niet slechts overblijfselen uit het verleden, maar hebben gevolgen in de echte wereld. Ze komen tot uiting in aanvallen op christelijke geestelijken, kerken en eigendommen in het Heilige Land. Dergelijke acties ondermijnen de waarden van tolerantie en samenleven, die onmisbaar zijn voor vrede.

Het is zeer verontrustend dat deze incidenten zelden de internationale veroordeling krijgen die ze verdienen. Vooral westerse christenen moeten zich afvragen of ze bereid zijn zich uit te spreken tegen dit onrecht en solidair te zijn met hun medechristenen in Palestina.

We moeten gezamenlijk opstaan tegen alle vormen van haat en discriminatie, of die nu anti-Joods, anti-islamitisch, antichristelijk of anti welke andere vorm dan ook zijn. Ons gedeelde geloof roept ons op om vredestichters te zijn. Om bruggen te bouwen in plaats van muren en om de waardigheid van ieder mens hoog te houden, ongeacht zijn of haar geloof of afkomst.

Liefde

De visie van Avi Snyder daagt ons uit om antisemitisme te zien als een geestelijke strijd. Een strijd die verder reikt dan politieke verdeeldheid en de kern van ons geloof raakt. Als christenen zijn we geroepen om deze strijd aan te gaan in een geest van liefde, begrip en eenheid. Hoewel onze perspectieven kunnen verschillen, vooral in zo’n complexe context als het Midden-Oosten, delen we een gemeenschappelijke missie om de boodschap van Jezus te verspreiden. Een boodschap van hoop, verlossing en verzoening.

Concluderend: hoewel ik de kwesties van antisemitisme en uitverkiezing misschien vanuit een andere hoek benader dan Snyder, kan onze dialoog een krachtig instrument zijn om een wereld op te bouwen waarin alle mensen met waardigheid en respect worden behandeld. Waar de wonden van het verleden worden geheeld en waar de liefde van Christus straalt door onze woorden en daden.

Jezus kwam voor alle volken. Elk land is heilig, elk mens is waardevol en Zijn boodschap is universeel. Door deze universaliteit te omarmen, kunnen we samenwerken om begrip en eenheid te bevorderen in een wereld die beide hard nodig heeft.

De auteur is een Palestijnse christen uit Ramallah.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer