Waarom antisemitisme haat is tegen alle mensen en niet alleen Joden
Antisemitisme is meer dan een raciale, culturele en sociale ziekte. Het is een geestelijk kwaad, gericht tegen het volk dat God geroepen heeft om een sleutelrol te spelen in Zijn voornemen om het Evangelie naar de volkeren te brengen.
In zijn weloverwogen reactie op mijn interview zegt Jack Nassar, een Palestijnse christen: „We moeten gezamenlijk opstaan tegen alle vormen van haat en discriminatie, of die nu anti-Joods, anti-islamitisch, antichristelijk of anti welke andere vorm dan ook zijn. Ons gedeelde geloof roept ons op om vredestichters te zijn.” Ik ben het hartelijk met hem eens.
Boosaardig
De kwestie die ik in mijn interview hoopte aan te snijden richtte zich op een uniek geestelijk aspect van het fenomeen antisemitisme. Hoewel elke vorm van racisme en onverdraagzaamheid een geestelijke dimensie heeft, is antisemitisme geworteld in een bijzonder specifiek boosaardig kwaad, dat niet alleen gericht is tegen het Joodse volk, maar ook tegen Gods liefde voor alle mensen. Omdat antisemitisme uiteindelijk gericht is op het dwarsbomen van Gods plannen om Zijn liefde en verlossing naar de wereld te brengen.
Vanwege Zijn liefde voor de gevallen mensheid voorzag God in een mogelijkheid voor mensen van elke nationaliteit om vergeving te ontvangen en met Hem verzoend te worden, door de dood en opstanding van de Messias Jesjoea (Jezus).
God schiep en riep het Joodse volk om de wereld de Schriften, de Verlosser en de boodschap van Zijn verlossing te geven. Ondanks de tragische ontrouw van de meerderheid van mijn volk door onze geschiedenis heen blijft Gods roeping bestaan en zal die vervuld worden. Want, zoals de apostel Paulus uitlegt, „de gaven en de roeping van God zijn onberouwelijk” (Romeinen 11:29).
Pogingen om het volk te vernietigen dat God geroepen heeft tot een belangrijke rol in de uitvoering van Zijn heilsplannen zijn altijd geworteld in een boosaardig geestelijk plan om God tot leugenaar te maken en Zijn plannen om Zijn verlossing naar de wereld te brengen te dwarsbomen. Dat maakt antisemitisme tot een unieke geestelijke aanval op Gods verzoenende voornemen.
Getuige
Zeker, elke oprechte gelovige is geroepen om op de een of andere manier een getuige te zijn voor de Heere. En Zijn lichaam, de kerk, bestaande uit mensen van elke taal en stam, draagt de verantwoordelijkheid om Zijn Evangelie te verspreiden in een wereld die daar zo naar snakt. Maar er is maar één fysieke natie die geroepen is om een nationale getuige te zijn. Die natie is het Joodse volk.
Natuurlijk is het hebben van zo’n opmerkelijke en totaal onverdiende roeping nooit een excuus voor daden van onrecht. De Joodse profeten zelf, die als Gods spreekbuis optraden, pleitten herhaaldelijk niet alleen voor de weduwen en wezen van ons eigen volk, maar ook voor de vreemdelingen onder ons. Deze roep om gerechtigheid en rechtvaardig gedrag wordt vandaag de dag nog steeds herhaald door Joodse mensen in alle mogelijke landen, of ze nu wel of niet in de Messias geloven.
Hartstocht
Samengevat: Alle vormen van racisme en onverdraagzaamheid zijn verschijningsvormen van geestelijk kwaad. Maar antisemitisme is geworteld in een uniek geestelijk kwaad.
Net zoals ik hartstochtelijk ijver voor de verlossing van mijn volk en verlang naar de dag waarop Israël zijn roeping zal vervullen, zo hoop ik vurig dat christenen de unieke geestelijke bedreiging van antisemitisme zullen erkennen en zich ertegen zullen verzetten.
Jack Nassar besluit zijn artikel met een vurige en prachtige vermaning: „Hoewel ik de kwesties van antisemitisme en uitverkiezing misschien vanuit een andere hoek benader dan Snyder, kan onze dialoog een krachtig instrument zijn om een wereld op te bouwen waarin alle mensen met waardigheid en respect worden behandeld. Waar de wonden van het verleden worden geheeld en waar de liefde van Christus straalt door onze woorden en daden.”
Hierop zeg ik ”Amen”.
De auteur is evangelist en betrokken bij Jews for Jezus. Een Engelstalige versie van dit opiniestuk verscheen eerder op CNE.news.