PolitiekCDA

Bisschop hekelt CDA-leider om deelname aan communie

CDA-leider Henri Bontenbal heeft zich het ongenoegen op de hals gehaald van bisschop Jan Hendriks van het rooms-katholieke bisdom Amsterdam-Haarlem.

Redactie politiek
20 August 2024 08:15Gewijzigd op 20 August 2024 16:04
CDA-leider Henri Bontenbal in het Tweede Kamergebouw. beeld Dirk Hol
CDA-leider Henri Bontenbal in het Tweede Kamergebouw. beeld Dirk Hol

De CDA’er deed mee aan het tv-programma Kloostergasten van KRO-NCRV en verbleef in dat kader drie dagen bij de benedictijnen in de Sint-Adelbertabdij in Egmond. Op de laatste dag van zijn verblijf ging hij tijdens een eucharistieviering in de abdij ter communie, zo is in het programma te zien.

„Ik vind dat een beetje jammer”, zegt Hendrik op zijn website arsacal.nl . Daarop licht de bisschop toe dat de Rooms-Katholieke Kerk de deelname aan de communie ziet als de voltooiing van de inwijding in de gemeenschap, waar een weg van voorbereiding aan vooraf moet gaan. Hij spreekt zich uit tegen de keus van Bontenbal om zo de zwakkeren in het geloof te beschermen en de heiligheid van het sacrament te waarborgen. Het wachten met het ontvangen van de heilige communie omschrijft de bisschop als „een kwestie van respect voor de geestelijke weg die de kerk voorziet voor de geloofsleerlingen (en die niet van vandaag of gisteren is…!).”

Rationeel

Bontenbal zegt in het programma dat hij tijdens zijn aanwezigheid bij de viering een soort uitnodiging ervoer om aan de communie mee te doen. „Dus dan vind ik het ook mooi om het mee te vieren, hoewel het eigenlijk niet mag”, aldus de CDA-leider, die met zijn gezin is aangesloten bij de Pelgrimskerk; een hervormde PKN-gemeente in Rotterdam-IJsselmonde.

„In het katholicisme is meer dan in het protestantisme aandacht voor de overgave” - Henri Bontenbal, CDA-leider

Al in het eerste grote interview met Bontenbal in het CDA-blad CDV van afgelopen oktober stak de CDA-leider zijn liefde voor het rooms-katholicisme niet onder stoelen of banken. „Ik ben nog altijd lid van de PKN, maar in sommige opzichten vind ik het protestantisme te rationeel. Als bèta heb ik ontdekt dat het met onze ratio, ons brein, niet gaat lukken om deze werkelijkheid te vatten, omdat het in wezen te beperkt is. In het katholicisme is meer dan in het protestantisme aandacht voor de overgave. Niet voor niets staat in een katholieke kerk het altaar centraal, en daarmee de eucharistie, en in een protestantse kerk de preekstoel. Katholieken knielen voor het mysterie, voor datgene wat ons overstijgt, en dat vind ik mooi. Bovendien hechten protestanten veel aan de eigen ervaring en de persoonlijke relatie van de gelovige met God. Dat vind ik ingewikkeld, want wat als je dat niet zo ervaart? Het mooie van het katholicisme is dat je er onvoorwaardelijk bij hoort, of je het nu allemaal echt gelooft of niet. Je voegt je in de liturgie en ontvangt daarin troost. Het katholicisme is daarmee wat opgeruimder en maakt mensen vrijer”, aldus Bontenbal.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer