Evangelie bevat hoopvolle woorden voor grijze dagen
”Dagen zonder kleur”, is een kinderboek dat zeker op deze maandag niet vrolijk maakt. Bestaan er wel kleurloze dagen? Iedere dag schijnt een eigen kleur te hebben, zonder onderlinge eenheid. Is vrijdag nou oranje of paars, maandag rood of blauw?
Vandaag is het de derde maandag van januari. Niet zomaar maandag. Naar zeggen de meest deprimerende dag van het jaar. Blue Monday. Ik ben wantrouwend en vermoed een complot. Al speurend op internet word ik daarin bevestigd. Het begon als slimme marketingtruc om zonvakanties te slijten. Een psycholoog leverde enig „wetenschappelijk bewijs”. Zijn argumenten? Het is hartje winter. De dagen zijn guur en donker. Het voorjaar is ver weg. De „vrolijke” decembermaand ging heen. Het geld ook. De eerste goede voornemens sneuvelden al. Zuchtend begonnen velen deze maandag weer aan de nieuwe werkweek. In de wereld gist en borrelt het aan alle kanten. Op digitale platforms wordt stevig gescholden en gedreigd. Sociale media zijn een belangrijke stressfactor. Vooral voor jongeren. Die staan altijd ‘aan’. Tel daarbij de invloed van influencers. Zeg niet dat Blue Monday een mythe, fabel, hype of klinkklare onzin is. De media –forse aanjagers van negatieve stemmingen– hapten gretig toe en houden ”het verhaal” wel gaande.
Is er tegengif? Een antidepressivum? Recent lanceerde SIRE (Stichting Ideële Reclame) haar nieuwste campagne: ”Vind je lichtpuntje en durf te hopen”. De aaneenschakeling van crises, groeiende bestaansonzekerheid, gevoel van machteloosheid en uitzichtloosheid ondergraaft onze mentale welstand. SIRE bindt de strijd aan tegen hopeloosheid met een campagne die haast religieus aandoet. Het kon een spotje van de kerken zijn.
Over hoop en hopen valt heel wat te zeggen. Het gaat om meer dan gevoel en emotie. Hoop richt zich naar de toekomst. „We hopen dat het goed komt.” Er is gegronde en er is ijdele hoop. Wat is de bron van het ”lichtpuntje” dat SIRE ziet? Dat geldt ook van het werkwoord (!) hopen. Wat hoop ik? Waarop? Op wie? Dit jaar mogen ruim 2 miljard mensen wereldwijd naar de stembus. We willen houvast hebben, grip op ons leven, bestaanszekerheid, perspectief. De roep om een sterke man of vrouw zwelt aan. De volgende teleurstelling nadert. De gekoesterde hoop bleek ijdel.
Wordt onze verlegenheid Gods gelegenheid…? Opent de mix aan schier onoplosbare problemen deuren voor het Evangelie? Het is wereldwijd code rood, maar het Evangelie bevat hoopvolle woorden voor grijze dagen. Ook voor dagen met een andere kleur.