BMW 223i Active Tourer: ruimtewagen met veel te veel apps
De ooit zo succesvolle ruimtewagen is bij de meeste merken ten grave gedragen. BMW houdt moedig stand met de Active Tourer. De nieuwe oplage behoudt de vertrouwde basis, maar is vanbinnen en vanbuiten gemoderniseerd.
Bijzonder is het dat de auto in alle richtingen licht is gegroeid, maar dat onder meer de bagageruimte krapper uitvalt. Ruimte voor passagiers is er volop, met name op de achterbank. Qua vormgeving verlaat BMW de typisch kenmerken van een ruimtewagen, zoals een zijruit voor de voorportieren. Daardoor houdt de nieuwe Active Tourer het midden tussen een SUV en een hatchback, waardoor de positionering binnen het BMW-programma wat onduidelijk is geworden.
BMW start de nieuwe reeks met een 3 cilinder 1,5 liter motor. In het geteste exemplaar huist een 2 liter die is gekoppeld aan een 7-traps automaat, goed voor 204 pk. De motor presteert fors bij een redelijk brandstofverbruik. Wie voor echt zuinig gaat, kiest een van de twee plug-inhybrides.
BMW kiest in meer van zijn auto’s voor een eigen indeling van de bedieningssoftware. Met grote regelmaat klinken waarschuwingen, die te nadrukkelijk en te lang hun aandacht opeisen. Het effect is dat de hierdoor onprettig gestoorde bestuurder niet meer op de weg let, maar gaat proberen de hinderlijke signalen zo snel mogelijk uit te schakelen. Geen gemakkelijke klus, omdat het gros van de functies van de auto is verstopt achter een veel te grote reeks apps op een weinig intuïtief beeldscherm. Een typisch geval van overdaad schaadt; de elektronica gaat hier een forse stap te ver.
Verder valt op dat de automaat enorm traag reageert, vooral bij het wegrijden. Als de bedieningshendel in de D-stand wordt gezet, gebeurt er in eerste instantie niets. De bestuurder heeft dan de neiging het gaspedaal verder in te trappen, waardoor de auto, als de versnellingsbak eenmaal aangrijpt, met piepende banden wegrijdt.