Onderwijs & opvoeding
Leerlingprestaties voor het vak Engels lopen sterk uiteen

De prestaties van leerlingen uit groep 8 op het gebied van Engels verschillen sterk. Ook de manier waarop basisscholen het onderwijs van het Engels vormgeven, loopt uiteen. Dat blijkt uit het vrijdag verschenen peilingsonderzoek ”Engels einde basisonderwijs 2017-2018” van het Cito.

Redactie onderwijs
12 November 2019 10:06Gewijzigd op 16 November 2020 17:28
De manier waarop scholen het vak Engels aanbieden, verschilt sterk. beeld ANP, Martijn Beekman
De manier waarop scholen het vak Engels aanbieden, verschilt sterk. beeld ANP, Martijn Beekman

Zo’n 31 procent van de leerlingen beheerst het basale niveau A1 (beginnende gebruiker) op het gebied van spreekvaardigheid aan het einde van groep 8 niet, terwijl 9 procent niveau B1 (onafhankelijk gebruiker) al bereikt heeft.

Sinds 1986 moeten scholen vanaf groep 7 Engels geven. Uit het onderzoek blijkt echter dat steeds meer scholen al eerder met het onderwijs starten. Het totaalaantal uren Engels dat leerlingen tijdens hun basisschooltijd gehad hebben, varieert dan ook van 34 tot 440 uur.

De onderzoekers wijten deze verschillen aan het ontbreken van wettelijk verankerde beheersingsniveaus waar scholen naartoe kunnen werken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer