Consument
Ja hoor, links ligt de chips, de koek en het snoep

Als er één periode is waarin supermarkten alles op alles zetten om klanten te verleiden tot impulsinkopen en het slijten van zo veel mogelijk luxeproducten, dan is het wel het einde van het jaar. Bewustheid daarvan kan alle verleidingen om te kopen wel wat in toom houden, maar niemand is er immuun voor. Zelfs niet met een boodschappenlijstje.

Janneke van Reenen-Hak

beeld iStock
beeld iStock

1 Ooit de supermarkt ingerend om alleen even een pak melk of een brood te kopen en je afgevraagd waarom zulke dagelijkse producten helemaal achter in de winkel liggen?

De voornaamste reden is dat klanten op die manier zo lang mogelijk in de winkel verblijven en verplicht zijn langs een enorme hoeveelheid producten te lopen. Jezelf figuurlijk oogkleppen opzetten, is niet voldoende. De geur van versgebakken brood doet onbewust zijn werk en voor je het weet kom je niet alleen met brood, maar ook met croissantjes thuis.

2 Wie goedkoop uit wil zijn, moet in de supermarkt door de knieën of op de tenen.

A-merken liggen op ooghoogte, want daar verdienen supermarkten het meest aan. De goedkopere, maar kwalitatief goede huismerken liggen daar vlak boven of onder. Helemaal onderin liggen de nog goedkopere varianten van een product. Uitzonderingen zijn spekkies, rozijntjes en andere zaken waar peuters en kleuters dol op zijn.

3 Klanten kijken in de regel van links naar rechts, blijkt uit onderzoek.

Dus ze zien eerst het linkse schap en zijn dan vooral gericht op de linkerkant van het schap. En inderdaad, daar ligt de chips, de koek en het snoep. Blikgroente, koffie en soep staan juist rechts. Dat staat toch wel op het boodschappenbriefje. Natuurlijk is er in een supermarkt geen eenrichtingsverkeer, maar toch word je daar onbewust wel toe aangezet. Keren met een karretje is moeilijk en in het spitsuur is een opstopping meer regel dan uitzondering. Tegendraadse klanten zijn overigens ook van harte welkom. Het gevolg is dat klanten langer in de winkel zijn, en dat is voor de supermarkt alleen maar winst.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer