URK. „De enige troost waar de Heidelbergse Catechismus van spreekt is ten diepste de verzoening die door Christus is aangebracht. De enige troost in leven en in sterven”, aldus ds. A. van Heteren, „is het eigendom van Christus te zijn.”
Ds. Van Heteren, predikant van de christelijke gereformeerde kerk te Urk (Eben-Haëzer), sprak zaterdag op de ontmoetingsdag van Stichting Bewaar het Pand. De bijeenkomst te Urk, die ongeveer 350 bezoekers trok, stond in het teken van 450 jaar Heidelbergse Catechismus.
Ds. Van Heteren: „Waar verwacht u troost van? Wie op eigengerechtigheid bouwt, komt teleurgesteld uit. Wie bij Christus uitkomt, zal nooit bedrogen uitkomen.”
Ellende
Bezinning op het „stuk” van de ellende in de Heidelbergse Catechismus is belangrijk, vindt ds. A. J. T. Ruis uit Damwoude. Volgens hem loopt het stuk van de ellende als een rode draad door het hele leerboek. Ook in de stukken van de verlossing en de dankbaarheid komt de ellende ter sprake, stelde hij.
De vraag „Heere, leer mij mezelf kennen” hoor je niet zo vaak, aldus de predikant. „We worden allemaal geestelijk blind geboren, weten niet dat we blind zijn en willen het ook niet weten. We zijn altijd op de vlucht voor het licht; we zijn gericht op de duisternis. Totdat Christus ons opzoekt. Dan leren we onszelf kennen als een verloren mens voor God.”
Dat illustreerde hij aan de hand van de gelijkenis van de Farizeeër en de tollenaar uit Lukas 18. „Een tollenaar was in die tijd voor de mensen een zondaar bij uitstek. Maar toen Jezus hem opzocht, werd hij zondaar voor God. Hij ging inzien dat hij gezondigd had tegen de wet van liefde.”
Hij haalde prof. Wisse aan, die eens gezegd heeft dat het ontleedmes van de ontdekking gedrenkt is in het bloed van Christus. Aan de hand van zondag 4 van de Heidelbergse Catechismus liet ds. Ruis zien dat Christus ook onderwijs geeft in het Goddelijk recht. God wil dat aan Zijn gerechtigheid volkomen genoeg gedaan wordt. „Hoewel de mens allerlei uitvluchten zoekt, gaat Christus hem als zondaar inwinnen voor Zijn recht.”
Verlossing
Ds. W. E. Klaver, predikant te Scheveningen, sprak over het stuk der verlossing. „In dit stuk, dat het grootste deel van de Heidelbergse Catechismus omvat, gaat het ten diepste om de ene Naam. Het stuk der verlossing begint in de diepte. Het wijst terug naar toen het goed was tussen God en de mens en hoe het weer goed komt in de weg waarin aan Gods recht wordt voldaan.”
Het grootste deel van de verlossing gaat volgens hem over de inhoud van het geloof. De vrucht van het geloof is de rechtvaardiging van de goddeloze. „Dat is het hart van de Reformatie”, aldus ds. Klaver. „Hier gaan de deuren van het Evangelie wijd open.”
„God werkt altijd hoop, al brengt Hij je in de diepte van de ellende”’, zei ds. K. Hoefnagel uit Meerkerk. Dankbaarheid heeft volgens hem alles te maken met liefde. „Ware dankbaarheid wordt in beginsel op aarde al geleerd. Maar dan ontstaat ook het probleem dat je dan niet meer kunt leven als voorheen. Het wordt de vraag hoe God door mij aan Zijn eer komt.”
Het bestuur van stichting Bewaar het Pand beraadt zich nog over de voortzetting van de ontmoetingsdag in Werkendam, die ieder voorjaar plaatsvindt. Vanwege het teruglopend aantal bezoekers werd daar dit voorjaar voor het eerst van afgezien.