Levensmiddelenconcern Unilever bekijkt een verkoop van bekende Nederlandse merken als Unox en Conimex. Dat melden bronnen aan persbureau Reuters. Unilever zou ABN AMRO hebben ingeschakeld om een verkoop te onderzoeken.
De winstgevendheid van de merken die in de verkoop kunnen gaan, ligt volgens de ingewijden rond de 40 miljoen euro. Het Britse Unilever kijkt volgens de bronnen ook naar de verkoop van kleinere merken in het Verenigd Koninkrijk en andere Europese landen.
Unilever wilde geen commentaar geven tegen Reuters en ook niet tegen het ANP.
Het bedrijf wil zich onder topman Hein Schumacher volgens ingewijden richten op zijn belangrijkste merken zoals Knorr, Hellmann’s en Dove. Unox en Conimex beschouwt het bedrijf niet als kernactiviteiten, aldus de bronnen. Wereldwijd telt Unilever ongeveer vierhonderd merken.
In maart meldde Unilever nog de ijsjesdivisie, met merken als Ben & Jerry’s, Magnum en Cornetto, af te willen splitsen, bijvoorbeeld via een verkoop of een beursgang. Die eventuele beursgang kan mogelijk in Amsterdam plaatsvinden.
Schumacher nam vorig jaar het roer over van Alan Jope, nadat de activistische belegger Nelson Peltz een belang nam in het bedrijf en toetrad tot de raad van bestuur. Dat gebeurde na een mislukte poging om de consumententak van de Britse farmaceut GlaxoSmithKline over te nemen. Schumacher gaf eerder al aan dat hij zich ging inzetten „om de bedrijfsprestaties naar een hoger niveau te tillen”.