Stel dat de giftenaftrek voor ondernemers verdwijnt, wat zijn dan de mogelijkheden om als bedrijf economisch verstandig bij te dragen aan goede doelen?
De mogelijkheid bestaat dat de giftenaftrek in de vennootschapsbelasting wordt afgeschaft. De regering wil dit, maar CDA, CU en SGP hebben aangegeven zich tegen dit plan te verzetten, en kunnen het in principe tegenhouden in de Eerste Kamer.
Mocht het toch doorgaan, dan betekent het dat veel ondernemingen, zoals bv’s, vanaf 2025 hun giften aan goede doelen niet meer mogen aftrekken van hun kosten. Dan is dus op die manier geen belastingvoordeel meer te halen. Zijn er goede alternatieven? Een aantal mogelijkheden op een rij:
Een bedrijf kan bijdragen aan een goed doel door het sponsoren van acties van de betreffende organisatie of door het plaatsen van reclames in een magazine. Hierbij wordt naamsbekendheid aan het bedrijf gegeven.
Een onderneming kan ook bijdragen aan goede doelen vanuit het zogenaamde MVO-beleid. MVO betekent Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Dan legt een bedrijf vast hoe het omgaat met mens, milieu en samenleving. Heeft een onderneming bijvoorbeeld te maken met afval dat tijdens het productieproces ontstaat? Dan kan er vanuit MVO-beleid een doelstelling zijn om dit afval te beperken. Vandaaruit kunnen maatschappelijke initiatieven op dat gebied, zoals kringloopwinkels, financieel worden ondersteund.
Maar let op: het MVO-beleid mag niet uitsluitend bij de eigenaar van de onderneming vandaan komen en dient aan voorwaarden te voldoen. Een gift aan een plaatselijke kerk zal bijvoorbeeld lastig zijn te combineren met MVO-beleid.
Giften geven via het MVO-beleid houdt bijvoorbeeld in dat personeel er actief bij betrokken is of dat via verslaggeving ook derden inzage hebben in wat er gebeurt. Laat u hierover adviseren.
Zowel bij sponsoring of reclame als bij MVO-beleid vormen de uitgaven kosten voor de onderneming. Dat betekent dat de kosten van de winst aftrekbaar zijn en daarmee een belastingbesparing opleveren.
De ondernemer kan er ook nog steeds voor kiezen om een gift niet via zijn bedrijf te doen, maar privé. Via de inkomstenbelasting blijft de mogelijkheid om belasting terug te krijgen over een gift namelijk bestaan.
Een nadeel van sponsoring, reclame of giften via de MVO kan zijn dat er in zulke gevallen enige openheid moet worden gegeven over de manier waarop de ondernemer invulling geeft aan naastenliefde. Dat kan schuren met de boodschap van Jezus dat de linkerhand niet moet weten wat de rechterhand doet (Mattheüs 6 : 3). Goede werken zijn niet om mee te pronken of om er iets mee te worden.
Tegelijk is het waardevol voor ondernemers én werknemers om zich niet alleen in te spannen voor het eigen levensonderhoud, maar om ook de naaste te helpen. Een goed doel wordt zo ook een gezamenlijk doel!
En wilt u nog in 2024 met uw bedrijf bijdragen aan een goed doel? Dan gelden in ieder geval de huidige regels, waarmee u ruim en eenvoudig kunt schenken. Stem met uw adviseur af wat past in uw situatie.
De auteur is manager Belastingadviseurs bij Visser & Visser.