EconomieRijwielreparatie
Fietsenmaker krijgt het steeds drukker

Eigenaren van fietsen waarmee iets mis is, komen steeds vaker voor een onaangename verrassing te staan. De rijwielreparateur heeft het te druk om hen snel te kunnen helpen. De wachtlijsten in de branche groeien.

Reparaties aan elektrische fietsen duren vaak langer dan die aan traditionele rijwielen. beeld RD, Anton Dommerholt
Reparaties aan elektrische fietsen duren vaak langer dan die aan traditionele rijwielen. beeld RD, Anton Dommerholt

Eric Jansen van Jansen2wielers uit Barneveld kan erover meepraten. „Het probleem speelt al een paar jaar, maar het wordt erger. Overigens niet alleen in de fietsenwereld. Andere bedrijven, zoals autogarages, hebben er ook last van.”

Jansen noemt verschillende redenen. „Allereerst de krappe arbeidsmarkt. Zoals we allemaal weten zijn technisch geschoolde jongeren schaars. Die worden overal gevraagd. En als je ze al kunt krijgen, hebben ze steeds vaker wensen op het gebied van werktijden. Was het vroeger gebruikelijk dat een medewerker 40 uur of zelfs meer per week inzetbaar was, nu zijn er steeds meer jongens die parttime willen werken. Gelukkig mogen wij wat dat betreft niet klagen, want we hebben vooral fulltimers in dienst, maar het speelt wel. Daarbovenop komen allerlei wettelijke regelingen, zoals papadagen en hoe het verder allemaal heet.”

Storing

Gebrek aan menskracht is volgens Jansen overigens niet de enige reden voor de groeiende wachtlijsten. „De klussen worden complexer. Dat komt natuurlijk vooral door de opmars van de elektrische fiets. Duurde een reparatie in het verleden meestal niet langer dan een uur, nu doen we er regelmatig een stuk langer over. Als we het over e-bikes hebben, praten we echt over een andere manier van werken. Een elektronische storing oplossen, kan een stuk lastiger zijn dan het vervangen van onderdelen. En daardoor tijdrovender. Als zoiets twee of zelfs drie uur kost, raakt onze planning makkelijk in de war.”

Klantenkring

Tel daarbij op dat het aantal fietsen toeneemt, en het is duidelijk dat reparateurs van rijwielen het steeds drukker krijgen. Volgens Jansen geldt dat voor de hele sector. „Ik geloof niet dat er bedrijven in de branche zijn die hier geen last van hebben.”

„Iemand die met een fiets bij ons komt die niet in onze winkel is gekocht, moet langer wachten” - Eric Jansen van Jansen2wielers

Voor hem reden om bepaalde keuzes te maken. „Onze eigen klantenkring gaat voor. Iemand die met een fiets bij ons komt die niet in onze winkel is gekocht, moet langer wachten. Ook zeggen we steeds vaker nee tegen zo’n bezoeker. Niet uit onwil, maar omdat onze klanten er anders onder lijden.”

Grootste uitdaging

Stijn Oosterhoff van brancheorganisatie BOVAG herkent het beeld dat Jansen schetst. „Een tekort aan technisch personeel is een belangrijk probleem bij de bedrijven die wij vertegenwoordigen. Sterker: uit onderzoek dat we jaarlijks houden, blijkt dat inmiddels meer dan de helft van onze leden het gebrek aan geschikte mensen als de grootste uitdaging voor hun sector zien.”

Volgens Oosterhoff zijn er drie hoofdoorzaken voor het personeelstekort. „De vraag naar technische medewerkers neemt toe. Nieuwe en groeiende bedrijfstakken, zoals zonnepaneelbedrijven en warmtepompinstallateurs, maar ook bedrijven als ASML, trekken sterk aan monteurs. Daarnaast is er een grote uitstroom vanwege de vergrijzing. Probleem drie is dat de instroom op de opleidingen weliswaar redelijk op peil blijft, maar het voor bedrijven moeilijk blijkt om mensen vast te houden. Dat komt vooral omdat jongere werknemers anders in het leven staan dan de oude garde sleutelaars. Ze willen vaak kortere werktijden en meer flexibiliteit.”

Oosterhoff geeft aan dat BOVAG naar wegen zoekt om bedrijven op dit gebied te ondersteunen. Zo heeft de organisatie zich inmiddels aangesloten bij het Aanvalsplan Techniek. Daarin werken de techniekbranches samen met de grootste vakbonden. Doel ervan is zo veel mogelijk mensen te interesseren voor technische beroepen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer