Fietsenwinkel heeft weinig last van economische tegenwind
In de afgelopen jaren is de omzet van fietsenwinkels fors gestegen. Inmiddels staat de koopkracht onder druk. Merkt de branche dat? De mening van Eric Jansen van Jansen 2wielers in Barneveld.
Hoe gaat het met de zaken? Last van een dalende verkoop?
„Nee, wij hebben niet te klagen. Gelukkig is er bij ons tot nu toe geen sprake van een afnemende vraag. We merken wel dat de markt stabiliseert. Dat is niet vreemd, want de groei van de afgelopen jaren kon niet eindeloos doorgaan.”
U verkoopt minder ‘gewone’ fietsen en meer elektrische?
Jansen: „Dat is al langer een trend en die zet inderdaad door. Inmiddels hebben we het dan over 70 tot 80 procent van het aantal verkochte rijwielen. Ik verwacht nog een verdere stijging van dat percentage. Tegenwoordig wordt er in alle leeftijdscategorieën veel elektrisch gereden, dus ook door jongeren. Toch zal er altijd een groep mensen blijven die de voorkeur geeft aan de traditionele fiets.”
Opvallend vindt hij de stijgende verkoop aan mensen die hun tweewieler gebruiken voor woon-werkverkeer. „Dat wordt steeds vaker aangemoedigd door bedrijven.”
Hebben uw klanten de laatste tijd een voorkeur voor goedkopere of juist voor duurdere fietsen?
Jansen schetst een gemengd beeld. „We merken dat de verkoop van middenklassers onder druk staat. Veel klanten hebben minder te besteden en kiezen daarom voor een stalen ros met wat minder toeters en bellen. Dat scheelt in de kosten, terwijl je toch een kwalitatief goede fiets krijgt. In het duurste segment verkopen we opvallend genoeg juist weer meer rijwielen. Lang niet iedereen hoeft zich bij de aanschaf door de prijs te laten leiden.”
Verkoopt u evenveel dames- als herenfietsen?
„Absoluut niet. Alweer een trend. Heel wat mannen maken inmiddels de keuze voor een rijwiel zonder stang. Voor hun persoonlijk gemak maar ook omdat een fiets zo makkelijker door meerdere personen kan worden gebruikt. En naarmate het gewoner wordt, volgen steeds meer mensen hun voorbeeld.
Dat kan ook prima. Tegenwoordig zit de accu vaak in het frame, wat ervoor zorgt dat het rijwiel voldoende stabiel is, ook voor wat zwaardere mensen. Natuurlijk moeten we als bedrijf rekening houden met deze ontwikkeling. Bij de inkoop moet er een goede inschatting worden gemaakt. Maar ik heb in mijn magazijn gelukkig geen al te grote voorraad herenfietsen staan.”
Hij sluit niet uit dat de situatie bij andere winkels en bij fabrieken anders is. De trend zet volgens hem door. „Het zou daarom heel goed kunnen dat sommige fabrikanten op termijn stoppen met de productie van herenfietsen.”
Welke ontwikkelingen verwacht u de komende jaren nog meer?
Eric Jansen denkt even na. „De elektrische fiets is niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Mensen gebruiken hun rijwielen steeds intensiever, zeker ook voor woon-werkverkeer. Het onderhoud wordt daardoor belangrijker en fietsenwinkels moeten er daarom voor zorgen dat ze hun werkplaats goed op orde hebben.”
Daarnaast voorziet Jansen een verschuiving van de particuliere naar de zakelijke markt. „Die is al ingezet. Via de werkgever kan iemand vaak voordelig aan een fiets komen. Daar worden wij bij ingeschakeld. We doen met steeds meer ondernemingen zaken, ook buiten de omgeving van Barneveld.
Voor met name jongeren is de aanschaf van een elektrische fiets soms echt te duur, maar in dat geval kan een leaseconstructie uitkomst bieden. Voor een vast bedrag per maand rijd je niet alleen een goede fiets, maar wordt die ook onderhouden. Als bedrijf zien we dat dit een grote vlucht neemt. De leasemarkt is voor ons in de eerste helft van dit jaar maar liefst verdrievoudigd ten opzichte van dezelfde periode in 2022.
Ik denk overigens niet dat ons bedrijf daarin representatief is voor de hele branche. Lang niet elke rijwielhandel richt zich sterk op het bedrijfsleven. Wij hebben ervoor gekozen om daar veel energie in te steken en dat levert dus mooie resultaten op. We doen zaken met kleine ondernemers, maar ook met grote, zoals BDU, de drukker van het Reformatorisch Dagblad.”
Eric Jansen van Jansen 2wielers