EconomieWitgoedfabriek
125-jarig Miele is recordjaar alweer vergeten en moet nu mensen ontslaan

Witgoedfabrikant Miele is in zwaar weer terechtgekomen. Dat gaat Duitse banen kosten en dat gaat tegen het bedrijfsideaal in.

Joost van Velzen, Trouw
Een medewerker van Miele aan het werk in de fabriek in het Duitse Bielefeld. beeld Miele
Een medewerker van Miele aan het werk in de fabriek in het Duitse Bielefeld. beeld Miele

Veel bekender dan de reclameslogan van Miele bestaan ze niet: ”Er is geen betere”. Volgens Miele Nederland werd de zinspreuk bedacht in 1955. Inmiddels voert het bedrijf weer het motto waar het 125 jaar geleden ooit mee begon: ”Immer Besser” (altijd beter).

Maar bedrijfseconomisch gaat het niet best. Uitgerekend nu de witgoedfabrikant bijna jarig is (opgericht op 1 juli 1899) moet Miele mensen ontslaan. De producent van wasmachines, drogers, vaatwassers, stofzuigers, koffiemachines en koelkasten schrapt 1300 banen in vooral Gütersloh, waar zowel het hoofdkantoor als de grootste fabriek van Miele staat.

Het bedrijf ziet geen andere oplossing door de zwakkere vraag naar huishoudelijke apparaten en de hogere kosten voor materiaal, energie en personeel. Het plan van Miele is nu om 700 banen te verplaatsen naar een fabriek in Polen en de overige 600 arbeidsplaatsen te schrappen bij meerdere vestigingen in heel Duitsland. De wasmachinefabrikant denkt vooral veel kosten te besparen, doordat fabriekspersoneel in Polen –een land met een lagere levensstandaard dan Duitsland– goedkoper is.

„Dat de productie en werkgelegenheid in de regio blijven is goed, want Europa moet werken aan de weerbaarheid van de eigen industrie” - Olaf Zwijnenburg, retailspecialist bij Rabobank

„Daarmee is dit slecht nieuws voor Duitsland, maar toch ook weer goed nieuws voor de Europese maakindustrie”, zegt Olaf Zwijnenburg, retailspecialist bij Rabobank. „Want de productie en werkgelegenheid blijven wel in de regio. En dat is goed, want Europa moet werken aan de weerbaarheid van de eigen industrie.”

Azië

Zwijnenburg wijst erop dat Europese fabrikanten van witgoed en andere consumentenelektronica hun productie de afgelopen decennia verplaatsten naar verre landen, met name in Azië. „Dat is weliswaar goedkoper, maar het is ook iets waard om bovenop je productie te zitten en die in de buurt te houden.”

Miele was altijd een uitzondering op de vlucht naar goedkope productielanden en heeft lang vast willen en kunnen houden aan ontwikkelen en produceren in eigen land. Maar het merk kan dat ideaal dus nog maar ten dele realiseren. Veruit de meeste inkomsten haalt Miele overigens elders vandaan: 72 procent van de omzet wordt in andere landen dan Duitsland behaald.

Het familiebedrijf uit Gütersloh (de directeur is Markus Miele) moest dit jaar al eerder slecht nieuws naar buiten brengen. In februari meldde het witgoedmerk dat het in totaal 2700 banen zou schrappen om op die manier voor honderden miljoenen aan kosten te besparen. Het concern telt op het moment wereldwijd zo’n 23.000 werknemers, van wie ongeveer de helft in Duitsland werkzaam is.

Waarom de vraag naar de machines van Miele is afgenomen, durft Zwijnenburg niet te zeggen. „De branche voor consumentenelektronica kampt in het algemeen al enige tijd met een dip. Miele timmert volgens mij behoorlijk aan de weg met die zogeheten ”experience centers”. Het is natuurlijk een luxemerk dat apparaten verkoopt met een lange levensduur maar ook een hogere aanschafprijs. Als consumenten gaan bezuinigen, zijn grotere uitgaven als eerste aan de beurt.”

Verzadiging

Mogelijk heeft Miele bovendien last van een afgenomen vraag nadat veel consumenten de lockdownperiode aangrepen om allerlei apparaten in huis te vervangen. Dat gebeurde dusdanig massaal dat een chiptekort ontstond dat tot in de auto-industrie doordrong. De ‘naar voren gehaalde’ vervanging van huishoudelijke apparaten, in de coronajaren 2020-2022, zorgt nu wellicht voor een verzadiging. Vaststaat dat Miele in het boekjaar 2022 een recordomzet van 5,43 miljard euro behaalde en meer producten verkocht dan ooit. Ook had de wasmachinefabrikant nooit eerder zo veel personeel in dienst als in dat jaar.

Het is nog onduidelijk of de moeilijke marktomstandigheden bij Miele gevolgen zullen hebben voor het personeel van het merk in Nederland. Een woordvoerder van het hoofdkantoor van Miele Nederland in Vianen spreekt van „een uitdagende situatie” als gevolg van onder meer de inflatie, de oorlog in Oekraïne, de nasleep van corona en problemen in de bouw. „Wat de impact zal zijn buiten Duitsland wordt momenteel nauwkeurig onderzocht en zal op een later moment via officiële communicatie worden bekendgemaakt. Op dit moment is het dus nog niet duidelijk wat de concrete gevolgen zijn voor Miele Nederland.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl
Meer over
Industrie

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer