EconomieDefensie
Royal IHC trots op medewerking aan bouw onderzeeërs

Scheepsbouwer Royal IHC in Kinderdijk is blij dat het kabinet de bouw van de nieuwe onderzeeërs voor de Nederlandse marine wil gunnen aan de Franse Naval Group. IHC heeft sinds 2018 een samenwerking met Naval en is de Nederlandse partner voor het onderzeebootproject.

Een onderzeeboot voorafgaand aan de bekendmaking van staatssecretaris Christophe van der Maat (Defensie) welke werf de winnende offerte heeft uitgebracht voor de vervanging van de Nederlandse onderzeeboten. beeld ANP, Ramon van Flymen
Een onderzeeboot voorafgaand aan de bekendmaking van staatssecretaris Christophe van der Maat (Defensie) welke werf de winnende offerte heeft uitgebracht voor de vervanging van de Nederlandse onderzeeboten. beeld ANP, Ramon van Flymen

Scheepsbouwer Royal IHC in Kinderdijk is blij dat het kabinet de bouw van de nieuwe onderzeeërs voor de Nederlandse marine wil gunnen aan de Franse Naval Group. IHC heeft sinds 2018 een samenwerking met Naval en is de Nederlandse partner voor het onderzeebootproject.

„Wij feliciteren Naval en het is ook goed nieuws voor ons. We zijn er trots op dat wij een belangrijke bijdrage aan de bouw van de onderzeeërs mogen leveren”, zegt woordvoerder Jeroen Overduin van IHC.

Het Zuid-Hollandse concern is bekend als bouwer van complexe schepen voor de offshore- en baggerindustrie. „We hebben veel kennis op het gebied van onderwatertechnologie”, zegt Overduin. De voorgenomen order zal de ontwikkeling van nieuwe expertise een stimulans geven, verwacht hij. Naast IHC zullen ook andere Nederlandse bedrijven bij het project betrokken zijn.

Bij IHC, dat de afgelopen jaren na diverse tegenvallers fors is ingekrompen, werken zo’n 2000 mensen. In hoeverre de medewerking aan de bouw van de onderzeeërs extra werkgelegenheid oplevert, kan de woordvoerder nog niet zeggen. „Wij willen de verwachting niet te groot maken. Pas als er meer details bekend worden kunnen we daar concreet wat over melden. De communicatie daarover loopt via Naval.”
CEO Derk te Bokkel van IHC zei in januari in het Reformatorisch Dagblad dat er nog veel moet gebeuren nadat de order aan Naval is vergund. „Wij zullen dan pas ergens in 2026 zicht krijgen op de omvang. Mijn inschatting is dat de toegevoegde waarde ervan beperkt zal zijn. Maar we doen graag mee”, aldus de topman.

Wouter Kruijt, voormalig directeur bij IHC, sprak woensdag tegen de NOS zijn twijfels uit over de vraag hoeveel werk bij Nederlandse bedrijven zal belanden. Hoewel de Fransen volgens ingewijden 40 procent van de omzet zouden hebben toegezegd, rekent Kruijt op niet meer dan 10 tot 15 procent. Volgens hem hebben de Fransen ook andere landen teleurgesteld in samenwerkingsprojecten.

Reactie Naval

De CEO van de Naval Group, Pierre Éric Pommellet, laat in een verklaring weten „zeer vereerd” te zijn dat de keuze “na een zware competitie” op zijn onderneming is gevallen. “We kijken ernaar uit om nauw samen te werken met onze Nederlandse partners.”

Nederland krijgt volgens Naval straks een moderne onderzeeër van de jongste generatie. Het Nederlandse bedrijfsleven blijft gedurende de hele levenscyclus van de onderzeeboten betrokken bij het project.

Gezinsblad Terdege publiceerde vorige week een portret over IHC.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer