Cultuur & boeken
John Piper: Hoe je leert verlangen naar de wederkomst

De Heere Jezus komt spoedig terug, belijden christenen. Maar ze leven vaak alsof ze er zelf niet al te veel in geloven. De Amerikaanse predikant John Piper wil leren de wederkomst, die best over „vijf of zes jaar” kan plaatsvinden, lief te hebben.

John Piper. beeld RD, Anton Dommerholt
John Piper. beeld RD, Anton Dommerholt

Na een korte vakantie in Portugal is Piper (77), schrijver van boeken als ”Geroepen tot vreugde” en ”Waarom moest Jezus sterven?”, enkele dagen in Amsterdam. Daar ontmoet de Amerikaanse predikant 45 internationale contactpersonen van zijn organisatie Desiring God, waarmee hij aandacht vraagt voor wat volgens hem het hoogste doel van de mens is: de verheerlijking van God door eeuwig van Hem te genieten.

Uit Nederland is er Marcel Vroegop van geloofstoerusting.nl, die in een hotel in Oud-Zuid een gesprek regelt. Piper wil een beetje onder de radar blijven, maar over zijn jongste boek ”Come, Lord Jesus. Meditations on the Second Coming of Christ” geeft hij graag een interview. „Het is voor mij een voorrecht om te praten over de meest waardevolle dingen ter wereld”, zegt hij na afloop.

Staan christenen voldoende stil bij de wederkomst van Christus?

„Niemand heeft de Heere Jezus lief zoals zou moeten, en dat geldt ook voor Zijn verschijning. Als Christus terugkomt, verdwijnt de afstand die we nu ervaren. Dan zullen we Hem zien van aangezicht tot aangezicht.

Een tekst die mij erg heeft geholpen, is 2 Timotheüs 4:7-8: „Ik heb de goede strijd gestreden, ik heb de loop geëindigd, ik heb het geloof behouden; voorts is mij weggelegd de kroon der rechtvaardigheid, welke mij de Heere, de rechtvaardige Rechter, in die dag geven zal; en niet alleen mij, maar ook allen, die Zijn verschijning liefgehad hebben.”

De kroon der rechtvaardigheid, die God geeft, is dus voor degenen die de verschijning van Jezus liefhebben. Vandaag de dag houden mensen, net als in de dagen van de apostel Paulus, te veel van de wereld. Wat me trof, is dat Paulus twee verzen verderop zegt dat Demas de tegenwoordige wereld heeft liefgekregen en naar Thessalonica is gereisd. Hij heeft het geloof verlaten. Wat een contrast: Demas, die van de wereld houdt, en Paulus, die zegt dat we de toekomstige wereld en de komst van de Heere Jezus moeten liefhebben.

Te veel christenen denken amper aan het einde van de geschiedenis en de komst van de Heere Jezus. Maar als we wedergeboren zijn, draagt dat onvermijdelijk vrucht in ons leven. En een van de vruchten is liefde voor de wederkomst.”

Hoe werkt de Heilige Geest die liefde tot de wederkomst?

„Denk aan twee vliegtuigen die in formatie vliegen”, zegt Piper, terwijl hij zijn beide handen gelijktijdig door de lucht beweegt. „De Heilige Geest gaat samen op met het door Hem geïnspireerde Woord. Hij werkt door een trouwe prediking over de wederkomst. Een predikant mag niet verwachten dat mensen de tweede komst van Jezus liefhebben als hij er nooit over preekt.”

Sommige christenen komen nauwelijks toe aan liefde voor de wederkomst, omdat ze twijfelen aan de betekenis van de eerste komst van Christus voor hun leven. Wat zegt u tegen hen?

„Wie niet rust in het volbrachte werk van Christus aan het kruis, heeft geen reden om Zijn tweede komst lief te hebben. Daarin is de Schrift duidelijk. Dus de wederkomst is zowel goed als slecht nieuws: goed voor de gelovigen en slecht voor niet-gelovigen.

Er kunnen allerlei redenen zijn waarom mensen worstelen met de zekerheid van het geloof: hun persoonlijkheid, bepaalde omstandigheden. Kijk, zojuist sprak ik tijdens de lunch met Josh, die een jetlag heeft. Hij voelt zich ontmoedigd, terneergedrukt, alsof al zijn energie en creativiteit is verdwenen. Dat is een angstig gevoel. Zo hebben oprechte christenen verschillende seizoenen in hun geloofsleven.

De Heilige Geest kan juist ook de wederkomst van Christus gebruiken om aangevochten christenen hoop te geven. „Hoop volkomenlijk op de genade, die u toegebracht wordt in de openbaring van Jezus Christus”, staat er in 1 Petrus 1:13. Over die tekst zou ik dan preken. De Rechter komt niet alleen met gerechtigheid, maar ook met genade. Hij stierf aan het kruis om onze zonden te bedekken, nu en op de dag van het oordeel.”

Tegelijk zal Hij „een iegelijk vergelden naar zijn doen”, zegt Mattheüs 16:27. Wat betekent dat?

„De Heere Jezus leert in de gelijkenis van de talenten dat sommigen tien, anderen vijf en weer anderen vier talenten krijgen, volgens de maat van hun trouw. Er zal altijd iets zijn om Zijn kinderen te prijzen. Tegelijk worden we gered „als door vuur” heen. Veel van wat we hebben gedaan, zal worden verbrand als hout, hooi en stoppels.

Als je op de laatste dag door de hemelpoort het eeuwige leven binnengaat, denk ik niet dat er op het gezicht van de Heere Jezus afkeuring te lezen staat. Je bent Zijn kind, Hij kocht je met Zijn kostbaar bloed, je bent een tempel van de Heilige Geest, aangenomen, geliefd, vergeven. En Hij zorgde ervoor dat je wandelde in gerechtigheid, omwille van Christus. Al onze zonden zullen worden weggebrand.

We moeten het aan God overlaten hoe die beloning in de hemel eruit zal zien. Ik geloof dat de beloning te maken heeft met de mate waarin we delen in de vreugde van de Heere. Maar ook als die vreugde kleiner zal zijn, zullen we toch voor eeuwig tevreden zijn met God.”

Wat betekent het dat de komst van Christus nabij is?

„Verschillende teksten in de Bijbel laten zien dat je op zeker drie manieren naar de komst van de Heere Jezus kunt kijken. De eerste is dat Hij ”mogelijk nabij” is. Wie hoort dat de wederkomst spoedig zal plaatsvinden en denkt dat dit nog wel even zal duren, wordt door Jezus gewaarschuwd: Zorg ervoor dat je geestelijk niet slaapt, wees altijd gereed en leef alsof Ik ieder moment kan terugkomen.

De tweede manier waarop je naar de wederkomst kunt kijken, heeft te maken met ”goddelijke nabijheid”. Petrus, die schrijft over mensen die met de komst van Jezus spotten, geeft aan dat „een dag bij de Heere is als duizend jaren en duizend jaren als een dag. De Heere vertraagt de belofte niet, gelijk enigen dat traagheid achten, maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen”. Volgens de tijdrekening van de Heere is de wederkomst altijd nabij.

De Bijbel, en dat is de derde manier, maakt duidelijk dat we in de laatste dagen leven. De komst van het Koninkrijk van God is het begin van het einde.

Ik woonde drie jaar in Pasadena, Californië. Ten noorden van ons huis lag Mount Whitmore. Als je daar naartoe reed, moest je minstens drie grote heuvels over. Als het mistig weer was, leken die één berg te vormen.

Zo is het ook in de Bijbel: een van de heuvels is de verwoesting van Jeruzalem in 70 na Christus, de volgende is een periode van vervolging, een plaag, ziekte of aardbeving. En de laatste heuvel is de wederkomst. Maar in het profetisch perspectief van bijvoorbeeld Mattheüs vormen ze één geheel: de wederkomst is nabij.”

Een van de tekenen van de wederkomst van Christus is de voltooiing van de grote opdracht om overal het Evangelie te verkondigen. Hoe staat het daarmee?

„In Mattheüs 24:14 staat dat „het Evangelie van het Koninkrijk in de gehele wereld gepredikt zal worden, tot een getuigenis van alle volken. En dan zal het einde komen”. Het gaat dus om álle volken, alle bevolkingsgroepen. Vanuit het perspectief van God betekent dit dat alle uitverkorenen in de verschillende bevolkingsgroepen het Evangelie gehoord moeten hebben en dat de Heere Jezus dan wederkomt. Dat de grote opdracht helemaal is voltooid, weten we dus pas als het zover is.

De Bijbel laat daarnaast in Romeinen 11 zien dat er toekomst is voor etnisch Israël, hoop op haar bekering in deze tijd.

Ondertussen hebben wij de taak om te werken, het Evangelie te brengen. En om te bidden. Op mijn telefoon heb ik een app van het Joshua Project, waarmee je kunt bidden voor onbereikte volken. Vanmorgen bad ik voor een bevolkingsgroep in India, waarvan ik de naam ben vergeten. Dan vraag ik: „Heere, zend werkers uit. Als deze groep met Uw Woord wordt bereikt, is dat een stap dichter bij Uw komst, waarnaar ik zo verlang.”

De wederkomst kan nog honderd jaar op zich laten wachten, schrijft u, maar ook binnen „vijf of zes jaar” plaatsvinden. Waarom?

„De Thessalonicenzen dachten dat de Heere Jezus heel snel zou terugkomen, maar Paulus corrigeert hen. Eerst komt er een „afval” in de kerk en openbaart zich een antichristelijk figuur, de „mens der zonde, de zoon des verderfs”, die als God wil zijn. Ik vroeg me af: hoeveel tijd is daarvoor nodig? Ik weet het niet, maar als je kijkt naar deze wereld, naar hoe snel denkwijzen veranderen, dan is vijf, zes jaar een mogelijkheid. Maar de terugkeer van de Heere Jezus kan ook pas over honderden jaren plaatsvinden.

Ik hoop natuurlijk dat Hij tijdens mijn leven terugkomt. Paulus zegt in 2 Korinthe 5: „Maar wij hebben goede moed, en hebben meer behagen om uit het lichaam uit te wonen, en bij de Heere in te wonen.” Dat is waar.

De wederkomst betekent dat je niet met pijn hoeft te sterven. De dood is niet prettig. Nee, ik zeg het verkeerd: sterven is niet fijn, maar de dood betekent dat ik meteen in de aanwezigheid van de Heere ben. Heerlijk zal dat zijn.

De wederkomst en het oordeel betekenen ook troost voor hen die lijden en verdrukt worden. En ook Gods toorn voor wie Zijn kinderen vervolgen. Dat moet leiden tot gebed: „Heere, doe recht in deze wereld, neem alle goddeloosheid weg, alle tranen en pijn, en laat gerechtigheid en vrede heersen.”

Hoe kunnen we waakzaam én geduldig zijn?

„De Bijbel roept ons inderdaad tot beide op. Allereerst om geestelijk niet in slaap te vallen en wereldsgezind te worden. En aan de andere kant om nuchter te zijn en niet koste wat het kost proberen de datum van de wederkomst te bepalen.

De Schrift maakt duidelijk dat we ondertussen gewoon ons werk moeten blijven doen, in het gezin, de kerk en de samenleving. Gezegend is de dienaar die de wil van de Meester doet als Hij komt.

Het mooiste beeld van de wederkomst is de gelijkenis van de maaltijd. De knechten van de Meester zitten aan tafel en Hij dient. Het is dezelfde Christus als in Openbaring, zittend op een groot wit paard, terwijl er een zwaard uit Zijn mond komt: Hij vernietigt de slechte wereld, brengt gerechtigheid en overwint al Zijn vijanden. En nu gaat Hij als een slaaf van tafel naar tafel en geeft voedsel aan Zijn kinderen.

In de hemel geeft de Heere Jezus nooit het recht op om Dienaar te zijn. Wij zullen nooit de weldoeners zijn. Hij zal voor eeuwig dienen en wij zullen op de grond vallen, met onze gezichten ter aarde, en Hem aanbidden.”

Come, Lord Jesus. Meditations on the Second Coming of Christ, John Piper; uitg. Crossway; 304 blz.; € 22,36

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl
Meer over
John Piper

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer