EconomieGroot geld
Europese auto-industrie gevangen tussen Chinese concurrentie en duurzame ambities

China, ooit vooral bekend als de werkplaats van de wereld, heeft zijn ambities duidelijk uitgesproken: de autoshowroom van de wereld worden.

Judith Sanders
Chinese bedrijven zoals BYD hebben een scala aan elektrische auto’s op de markt gebracht. Foto: BYD ATTO3 Road. beeld BYD
Chinese bedrijven zoals BYD hebben een scala aan elektrische auto’s op de markt gebracht. Foto: BYD ATTO3 Road. beeld BYD
Judith Sanders, beleggingsstrateeg bij ABN AMRO MeesPierson. beeld ABN AMRO MeesPierson. 

Afgelopen periode zagen we een koersval van prominente autofabrikanten zoals Aston Martin, BMW en Stellantis. De oorzaken: vermindering van hoge voorraadniveaus bij Stellantis, problemen met de toeleveringsketen bij Aston Martin en hoge terugroepkosten als gevolg van defecte remmen bij BMW. Daarnaast is er sprake van een afnemende vraag.

Met een groeiend aanbod van kwalitatief hoogwaardige en technologisch geavanceerde auto’s, weten Chinese fabrikanten steeds meer Europese consumenten te verleiden. Deze voertuigen, vaak zeer concurrerend geprijsd en uitgerust met de nieuwste snufjes, zetten de traditionele Europese merken fors onder druk.

Het directe gevolg is een ‘slagveld’ op de prijsvloer. Europese autofabrikanten die al te maken hadden met stijgende productiekosten en strenge milieureguleringen, zien zich nu gedwongen hun prijzen te verlagen om concurrerend te blijven. Dit heeft direct gevolg op hun winstmarges, deze zijn dunner dan ooit.

Dit vindt plaats op een cruciaal moment voor de Europese auto-industrie die zich middenin een transitie naar elektrische mobiliteit bevindt. Elektrische auto’s (EV’s) worden gezien als hoeksteen van de energietransitie, van essentieel belang om de CO2-uitstoot te verminderen en klimaatdoelstellingen te halen.

Maar terwijl Europese merken nog bezig zijn met de omschakeling van verbrandingsmotor naar elektrische aandrijving, hebben Chinese bedrijven zoals BYD, NIO en Xpeng al een scala aan EV’s op de markt gebracht die zowel technologisch geavanceerd als betaalbaar zijn. De vraag rijst: kan de Europese auto-industrie deze achterstand inlopen en overleven?

BMW en het Chinese Great Wall Motors werken samen om de productie van de Mini E te versnellen. beeld MINI

Het antwoord is niet eenvoudig. Om competitief te blijven, zullen Europese fabrikanten niet alleen hun productiekosten moeten verlagen, maar ook moeten innoveren op een schaal die we lang niet hebben gezien. Samenwerking met technologiebedrijven, herziening van productieprocessen en forse investeringen in onderzoek en ontwikkeling zijn noodzakelijk.

In plaats van elkaar tot op het bot te beconcurreren, kunnen de industriële giganten uit Europa en Azië overwegen hun krachten te bundelen. Door samenwerking op het gebied van technologieontwikkeling, batterijproductie en management van de productieketen, zouden zowel Europese als Aziatische bedrijven kunnen profiteren van schaalvoordelen en kostenbesparingen.

De automobielindustrie heeft een gezamenlijke verantwoordelijkheid om te voldoen aan de ambitieuze CO2-doelstellingen die wereldwijd zijn gesteld. Door kennis en middelen te delen, kunnen bedrijven efficiënter werken aan duurzame en milieuvriendelijke technologieën. Recent voorbeeld is de samenwerking tussen BMW en het Chinese Great Wall Motors om de productie van elektrische voertuigen (Mini E) te versnellen. Dergelijke partnerschappen kunnen de weg vrijmaken voor een toekomst waarin de auto-industrie niet alleen overleeft, maar ook floreert in een koolstofarme economie.

De Europese auto-industrie staat dus op een kruispunt. Een ding is zeker: de weg naar de toekomst zal allesbehalve gladjes verlopen.

De auteur is beleggingsstrateeg bij ABN AMRO MeesPierson.

> rd.nl/grootgeld

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer