(5:5) Laat uw mond niet toe, dat hij uw vlees zou doen zondigen; en zeg niet voor het aangezicht des engels, dat het een dwaling was; waarom zou God grotelijks toornen, om uwer stemme wille, en verderven het werk uwer handen?
Uitleg
Dromen zijn bedrog, hoor je nogal eens zeggen. Inderdaad kunnen in de slaap in onze geest allerlei verwarde en onzinnige voorstellingen en gebeurtenissen rijzen. Dit neemt niet weg dat de Heere je daardoor ook iets kan leren. Hij kan daarvoor een bijzondere droom geven; maar ook de ‘gewone dromen’ vertellen ons iets: de ijdelheid van onze gedachten. IJdelheid is leegheid; er mag geen waarde aan gehecht worden.
Is dat nu ook niet zo met veel van wat we zeggen? Jazeker is dat zo. Dat zegt Salomo in de woorden van onze tekst. Er komen heel wat woorden uit de mond, die er beter in hadden kunnen blijven. Wie kan ze terughalen? Het lijkt soms wel of we niet weten, dat de Heere Jezus heeft gezegd: Maar Ik zeg u, dat van elk ijdel woord, hetwelk de mensen zullen gesproken hebben, zij van hetzelfde zullen rekenschap geven in de dag des oordeels (Mattheüs 12:36). Wie dat beseft, zal niet laten te bidden: Zet, Heer’, en wacht voor mijne lippen; behoed de deuren van mijn mond, opdat ik mij tot genen stond, iets onbedachtzaams laat ontglippen. Hoe staat het met jouw spreken en zwijgen? Wat zijn woorden soms snel gezegd. Wat kunnen ze veel kwaad aanrichten. Wat is er ook ontzaglijk veel, waarvan men zegt, dat het toch zo slecht niet is, maar waar het kwaad zit in de afwezigheid van goed. Men leeft en spreek of er geen God, geen zonde en geen oordeelsdag is. Ieder mag zijn woorden wel overdenken, eer hij of zij ze uitspreekt. Uw woord zij te allen tijde in aangenaamheid, met zout besprengd, opdat hij moogt weten, hoe gij een iegelijk moet antwoorden (Kolossenzen 4:6), schrijft de apostel Paulus. Hij doelt op de betekenis van het zou bij de offers. Het zou beduidde het werk van de Heilige Geest. Daardoor is er een reinigende, een conserverende (duurzame) en een smaakmakende werking voor het geofferde vlees. Laat er in onze woorden ook iets zijn van de strijd tegen de zonde, de duurzaamheid van het Godswerk en de smaak van Gods genade!
Veel mensen vinden het boek Prediker te negatief. Het lijkt wel of er geen goed meer in de wereld is. Die mensen lezen òf de Bijbel niet goed, òf ze willen er niet aan dat de vloek van de zonde, de dood, op deze wereld werkelijkheid is.
Hoewele we allemaal weten dat onze bezittingen op aarde vergankelijk zijn, gaan we er toch dikwijls mee om of we ze eeuwig zullen bezitten. Daarom zegt de Prediker: Die het geld liefheeft, wordt van het geld niet zat; en wie de overvloed liefheeft, wordt van het inkomen niet zat. Dit is ook ijdelheid (Prediker 5:9).
Als je zo steeds over de vergankelijkheid hoor en leest en de schaduw van de dood over je leven ziet vallen, dan kan dat je gedachten verwarren. In die verwarring zie je niet meer wat goed is op deze wereld en wat slecht. Je dreigt alles grauw of zelfs zwart te zien en hebt er geen oog meer voor, ...
In het begin van deze week hebben we al opgemerkt dat de Prediker zegt, dat alle ijdelheid is. Tegenover de vergankelijkheid die er is door de zonde, stelt hij het eeuwige werk van God in de verheerlijking van Zijn genade.
God heeft deze wereld niet losgelaten. Hij heeft de mens niet geheel en al over gegeven aan ...
Arbeid wordt dikwijls te laag aangeslagen. Een werkwillige werkeloze – er zijn helaas ook luiaards – weet dat arbeid een zegen is. God gaf de mens in het paradijs te arbeiden. Dit was geen last, maar een lust. De zevende dag werd gegeven als rustdag. Deze orde vond God voor ons goed; dan is ze dat ook.
Dromen zijn bedrog, hoor je nogal eens zeggen. Inderdaad kunnen in de slaap in onze geest allerlei verwarde en onzinnige voorstellingen en gebeurtenissen rijzen. Dit neemt niet weg dat de Heere je daardoor ook iets kan leren. Hij kan daarvoor een bijzondere droom geven; maar ook de ‘gewone dromen’ vertellen ons iets: de ijdelheid van onze gedachten. ...
Zondag: IJdele woorden
Prediker 5:6
Uitleg
Dromen zijn bedrog, hoor je nogal eens zeggen. Inderdaad kunnen in de slaap in onze geest allerlei verwarde en onzinnige voorstellingen en gebeurtenissen rijzen. Dit neemt niet weg dat de Heere je daardoor ook iets kan leren. Hij kan daarvoor een bijzondere droom geven; maar ook de ‘gewone dromen’ vertellen ons iets: de ijdelheid van onze gedachten. IJdelheid is leegheid; er mag geen waarde aan gehecht worden.
Is dat nu ook niet zo met veel van wat we zeggen? Jazeker is dat zo. Dat zegt Salomo in de woorden van onze tekst. Er komen heel wat woorden uit de mond, die er beter in hadden kunnen blijven. Wie kan ze terughalen? Het lijkt soms wel of we niet weten, dat de Heere Jezus heeft gezegd: Maar Ik zeg u, dat van elk ijdel woord, hetwelk de mensen zullen gesproken hebben, zij van hetzelfde zullen rekenschap geven in de dag des oordeels (Mattheüs 12:36). Wie dat beseft, zal niet laten te bidden: Zet, Heer’, en wacht voor mijne lippen; behoed de deuren van mijn mond, opdat ik mij tot genen stond, iets onbedachtzaams laat ontglippen.
Hoe staat het met jouw spreken en zwijgen? Wat zijn woorden soms snel gezegd. Wat kunnen ze veel kwaad aanrichten. Wat is er ook ontzaglijk veel, waarvan men zegt, dat het toch zo slecht niet is, maar waar het kwaad zit in de afwezigheid van goed. Men leeft en spreek of er geen God, geen zonde en geen oordeelsdag is.
Ieder mag zijn woorden wel overdenken, eer hij of zij ze uitspreekt. Uw woord zij te allen tijde in aangenaamheid, met zout besprengd, opdat hij moogt weten, hoe gij een iegelijk moet antwoorden (Kolossenzen 4:6), schrijft de apostel Paulus. Hij doelt op de betekenis van het zou bij de offers. Het zou beduidde het werk van de Heilige Geest. Daardoor is er een reinigende, een conserverende (duurzame) en een smaakmakende werking voor het geofferde vlees. Laat er in onze woorden ook iets zijn van de strijd tegen de zonde, de duurzaamheid van het Godswerk en de smaak van Gods genade!
Terug naar Bijbel & leesplannen
Deze Bijbelstudie maakt deel uit van een groter Bijbelrooster.
Download het Leesplan als PDF
Alle Leesplan dagen
-Dinsdag: saf
adfasd
-Woensdag: Dinsdag: Is alles ijdelheid?
Veel mensen vinden het boek Prediker te negatief. Het lijkt wel of er geen goed meer in de wereld is. Die mensen lezen òf de Bijbel niet goed, òf ze willen er niet aan dat de vloek van de zonde, de dood, op deze wereld werkelijkheid is.
Wie denkt dat er in het boek Prediker ...
-Donderdag: Woensdag: Vergankelijk goed
Hoewele we allemaal weten dat onze bezittingen op aarde vergankelijk zijn, gaan we er toch dikwijls mee om of we ze eeuwig zullen bezitten. Daarom zegt de Prediker: Die het geld liefheeft, wordt van het geld niet zat; en wie de overvloed liefheeft, wordt van het inkomen niet zat. Dit is ook ijdelheid (Prediker 5:9).
Als ...
-Vrijdag: Donderdag: Schoonheid in vergankelijkheid
Als je zo steeds over de vergankelijkheid hoor en leest en de schaduw van de dood over je leven ziet vallen, dan kan dat je gedachten verwarren. In die verwarring zie je niet meer wat goed is op deze wereld en wat slecht. Je dreigt alles grauw of zelfs zwart te zien en hebt er geen oog meer voor, ...
-Zaterdag: Vrijdag: Gods eeuwigheidswerk
In het begin van deze week hebben we al opgemerkt dat de Prediker zegt, dat alle ijdelheid is. Tegenover de vergankelijkheid die er is door de zonde, stelt hij het eeuwige werk van God in de verheerlijking van Zijn genade.
God heeft deze wereld niet losgelaten. Hij heeft de mens niet geheel en al over gegeven aan ...
-Zondag: Zaterdag: Arbeid en rust
Arbeid wordt dikwijls te laag aangeslagen. Een werkwillige werkeloze – er zijn helaas ook luiaards – weet dat arbeid een zegen is. God gaf de mens in het paradijs te arbeiden. Dit was geen last, maar een lust. De zevende dag werd gegeven als rustdag. Deze orde vond God voor ons goed; dan is ze dat ook.
...
-Maandag: Zondag: IJdele woorden
Dromen zijn bedrog, hoor je nogal eens zeggen. Inderdaad kunnen in de slaap in onze geest allerlei verwarde en onzinnige voorstellingen en gebeurtenissen rijzen. Dit neemt niet weg dat de Heere je daardoor ook iets kan leren. Hij kan daarvoor een bijzondere droom geven; maar ook de ‘gewone dromen’ vertellen ons iets: de ijdelheid van onze gedachten. ...