Ik zeide in mijn hart: Nu, welaan, ik zal u beproeven door vreugde; derhalve zie het goede aan; maar zie, ook dat was ijdelheid.
Uitleg
Hoewele we allemaal weten dat onze bezittingen op aarde vergankelijk zijn, gaan we er toch dikwijls mee om of we ze eeuwig zullen bezitten. Daarom zegt de Prediker: Die het geld liefheeft, wordt van het geld niet zat; en wie de overvloed liefheeft, wordt van het inkomen niet zat. Dit is ook ijdelheid (Prediker 5:9).
Als de rijke dwaas willen we steeds grotere schuren om in lengte van dagen van onze ijdele beziiitingen te kunnen genieten en opeens… komt de dood. Dan zegt God: Gij dwaas! In deze nacht zal men uw ziel van u afeisen; en hetgeen gij bereid hebt, wiens zal het zijn? (Lukas 12:20). We horen dit wel, maar geloven het niet. Vandaar dat spreken in ons hart, waar het in deze tekst over gaat. We gaan het beproeven; we willen ondervinding. De uitkomst staat evenwel al vast: het is ijdelheid! Veel mensen komen er helaas te laat achter. Ze gaan door met schatten te vergaderen tot hun dood. Ze doen er goed aan naar Jakobus te luisteren, die zegt: Welaan nu, gij rijken, weent en huilt over uw ellendigheden, die over u komen. Uw rijkdom is verrot en uw klederen zijn van de motten gegeten geworden; uw goed en zilver verroest; en hun roest zal u zijn tot een getuigenis en zal uw vlees als een vuur verteren (Jakobus 5:1-3a). Salomo leerde zijn les op tijd. We lezen: Toen wendde ik mij tot al mijn werken, die mijn handen gemaakt hadden en tot de arbeid, de ik werkende gearbeid had; zie, het was al ijdelheid en kwelling des geesters en daarin was geen voordeel onder de zon (Prediker 2:11). Dit haten is een ‘zich afkeren van’. Hij wendde zich af van de ijdelheid, om het onvergankelijke goed te zoeken. Dan wil je de wereld niet meer misbruiken, maar leer je ze eerst goed gebruiken. Dan moet alles dienen voor de komst van Gods Koninkrijk. Is het jouw verlangen al om je tijdelijke goed dienstbaar te maken aan Zijn Koninkrijk?
Veel mensen vinden het boek Prediker te negatief. Het lijkt wel of er geen goed meer in de wereld is. Die mensen lezen òf de Bijbel niet goed, òf ze willen er niet aan dat de vloek van de zonde, de dood, op deze wereld werkelijkheid is.
Hoewele we allemaal weten dat onze bezittingen op aarde vergankelijk zijn, gaan we er toch dikwijls mee om of we ze eeuwig zullen bezitten. Daarom zegt de Prediker: Die het geld liefheeft, wordt van het geld niet zat; en wie de overvloed liefheeft, wordt van het inkomen niet zat. Dit is ook ijdelheid (Prediker 5:9).
Als je zo steeds over de vergankelijkheid hoor en leest en de schaduw van de dood over je leven ziet vallen, dan kan dat je gedachten verwarren. In die verwarring zie je niet meer wat goed is op deze wereld en wat slecht. Je dreigt alles grauw of zelfs zwart te zien en hebt er geen oog meer voor, ...
In het begin van deze week hebben we al opgemerkt dat de Prediker zegt, dat alle ijdelheid is. Tegenover de vergankelijkheid die er is door de zonde, stelt hij het eeuwige werk van God in de verheerlijking van Zijn genade.
God heeft deze wereld niet losgelaten. Hij heeft de mens niet geheel en al over gegeven aan ...
Arbeid wordt dikwijls te laag aangeslagen. Een werkwillige werkeloze – er zijn helaas ook luiaards – weet dat arbeid een zegen is. God gaf de mens in het paradijs te arbeiden. Dit was geen last, maar een lust. De zevende dag werd gegeven als rustdag. Deze orde vond God voor ons goed; dan is ze dat ook.
Dromen zijn bedrog, hoor je nogal eens zeggen. Inderdaad kunnen in de slaap in onze geest allerlei verwarde en onzinnige voorstellingen en gebeurtenissen rijzen. Dit neemt niet weg dat de Heere je daardoor ook iets kan leren. Hij kan daarvoor een bijzondere droom geven; maar ook de ‘gewone dromen’ vertellen ons iets: de ijdelheid van onze gedachten. ...
Woensdag: Vergankelijk goed
Prediker 2:1
Uitleg
Hoewele we allemaal weten dat onze bezittingen op aarde vergankelijk zijn, gaan we er toch dikwijls mee om of we ze eeuwig zullen bezitten. Daarom zegt de Prediker: Die het geld liefheeft, wordt van het geld niet zat; en wie de overvloed liefheeft, wordt van het inkomen niet zat. Dit is ook ijdelheid (Prediker 5:9).
Als de rijke dwaas willen we steeds grotere schuren om in lengte van dagen van onze ijdele beziiitingen te kunnen genieten en opeens… komt de dood. Dan zegt God: Gij dwaas! In deze nacht zal men uw ziel van u afeisen; en hetgeen gij bereid hebt, wiens zal het zijn? (Lukas 12:20).
We horen dit wel, maar geloven het niet. Vandaar dat spreken in ons hart, waar het in deze tekst over gaat. We gaan het beproeven; we willen ondervinding. De uitkomst staat evenwel al vast: het is ijdelheid!
Veel mensen komen er helaas te laat achter. Ze gaan door met schatten te vergaderen tot hun dood. Ze doen er goed aan naar Jakobus te luisteren, die zegt: Welaan nu, gij rijken, weent en huilt over uw ellendigheden, die over u komen. Uw rijkdom is verrot en uw klederen zijn van de motten gegeten geworden; uw goed en zilver verroest; en hun roest zal u zijn tot een getuigenis en zal uw vlees als een vuur verteren (Jakobus 5:1-3a).
Salomo leerde zijn les op tijd. We lezen: Toen wendde ik mij tot al mijn werken, die mijn handen gemaakt hadden en tot de arbeid, de ik werkende gearbeid had; zie, het was al ijdelheid en kwelling des geesters en daarin was geen voordeel onder de zon (Prediker 2:11).
Dit haten is een ‘zich afkeren van’. Hij wendde zich af van de ijdelheid, om het onvergankelijke goed te zoeken. Dan wil je de wereld niet meer misbruiken, maar leer je ze eerst goed gebruiken. Dan moet alles dienen voor de komst van Gods Koninkrijk.
Is het jouw verlangen al om je tijdelijke goed dienstbaar te maken aan Zijn Koninkrijk?
Terug naar Bijbel & leesplannen
Deze Bijbelstudie maakt deel uit van een groter Bijbelrooster.
Download het Leesplan als PDF
Alle Leesplan dagen
-Dinsdag: saf
adfasd
-Woensdag: Dinsdag: Is alles ijdelheid?
Veel mensen vinden het boek Prediker te negatief. Het lijkt wel of er geen goed meer in de wereld is. Die mensen lezen òf de Bijbel niet goed, òf ze willen er niet aan dat de vloek van de zonde, de dood, op deze wereld werkelijkheid is.
Wie denkt dat er in het boek Prediker ...
-Donderdag: Woensdag: Vergankelijk goed
Hoewele we allemaal weten dat onze bezittingen op aarde vergankelijk zijn, gaan we er toch dikwijls mee om of we ze eeuwig zullen bezitten. Daarom zegt de Prediker: Die het geld liefheeft, wordt van het geld niet zat; en wie de overvloed liefheeft, wordt van het inkomen niet zat. Dit is ook ijdelheid (Prediker 5:9).
Als ...
-Vrijdag: Donderdag: Schoonheid in vergankelijkheid
Als je zo steeds over de vergankelijkheid hoor en leest en de schaduw van de dood over je leven ziet vallen, dan kan dat je gedachten verwarren. In die verwarring zie je niet meer wat goed is op deze wereld en wat slecht. Je dreigt alles grauw of zelfs zwart te zien en hebt er geen oog meer voor, ...
-Zaterdag: Vrijdag: Gods eeuwigheidswerk
In het begin van deze week hebben we al opgemerkt dat de Prediker zegt, dat alle ijdelheid is. Tegenover de vergankelijkheid die er is door de zonde, stelt hij het eeuwige werk van God in de verheerlijking van Zijn genade.
God heeft deze wereld niet losgelaten. Hij heeft de mens niet geheel en al over gegeven aan ...
-Zondag: Zaterdag: Arbeid en rust
Arbeid wordt dikwijls te laag aangeslagen. Een werkwillige werkeloze – er zijn helaas ook luiaards – weet dat arbeid een zegen is. God gaf de mens in het paradijs te arbeiden. Dit was geen last, maar een lust. De zevende dag werd gegeven als rustdag. Deze orde vond God voor ons goed; dan is ze dat ook.
...
-Maandag: Zondag: IJdele woorden
Dromen zijn bedrog, hoor je nogal eens zeggen. Inderdaad kunnen in de slaap in onze geest allerlei verwarde en onzinnige voorstellingen en gebeurtenissen rijzen. Dit neemt niet weg dat de Heere je daardoor ook iets kan leren. Hij kan daarvoor een bijzondere droom geven; maar ook de ‘gewone dromen’ vertellen ons iets: de ijdelheid van onze gedachten. ...