Kerk & religieVijf vragen aan

Protestantse gemeente Zwolle zoekt contact met de stad

Zes kerken die samen de protestantse gemeente Zwolle vormen, beginnen woensdag de zes weken durende publiciteitscampagne ”Welkom in de kerk”.

Eunice Hoekman-van Stuijvenberg​
24 August 2022 08:14
beeld protestantse gemeente Zwolle
beeld protestantse gemeente Zwolle

Waarom deze campagne?

„De coronatijd vormde de aanleiding. Toen we weer naar de kerk konden gaan, was dat voor de meesten een opluchting, maar anderen kwamen juist op afstand te staan. Sommige mensen zie je niet of minder vaak dan eerst. Daarom willen we graag samen de schouders eronder zetten.

De campagne is ook bedoeld om de 125.000 Zwollenaren –van wie de meerderheid niet kerkelijk is– kennis te laten maken met de protestantse gemeente. Wie zijn wij? In welke kerkgebouwen zitten we? De derde doelgroep zijn de actieve kerkmensen. We willen hen laten zien dat hun kerk aan de weg timmert en contact wil aangaan met de stedelijke samenleving.”

Welke boodschap wilt u vooral communiceren?

„Dat de kerk ertoe doet en dat er mooie dingen gebeuren. De zes wijkgemeenten halen hun inspiratie uit de Bijbel, het Evangelie van Jezus Christus. Die boodschap is goed voor de hele samenleving. Tegelijk willen wij openstaan voor signalen uit de stad Zwolle. Graag leggen we contact met mensen buiten de kerk, horen we wat hun zorgen zijn, zodat we er allemaal wijzer van worden. Het is natuurlijk niet zo dat we het in de kerk allemaal al weten. Voor ons als 
gelovigen is het ook een zoektocht.”

18531344.JPG
Theo Brand. beeld Theo Brand

De campagne moet bijdragen aan positieve beeldvorming. Waarom is het belangrijk dat de kerk een goed imago heeft?

„Vele stadsgenoten fietsen onze kerkgebouwen voorbij zonder een flauw idee te hebben van wat er binnen gebeurt. Uiteindelijk gaat het niet zozeer om het imago, maar om het leggen van verbindingen. Onbekend maakt onbemind. Een cliché, maar wel waar. Daarom willen we laten zien wat we doen en waar we voor staan.”

Wat gebeurt er de komende zes weken allemaal?

„Via billboards heten we mensen welkom in de kerk. We beginnen met tien billboards en eindigen met dertig. De huis-aan-huiskrant publiceert een interview met twee van onze predikanten en vervolgens zes weken lang een verhaaltje over wat er in de kerken allemaal gebeurt: leden van de Jeruzalemkerk trekken regelmatig met prikkers en afvalzakken de wijk in en de Oosterkerk gaat eenzaamheid tegen met een maaltijdgroep. De kerk wil een bondgenoot zijn van iedereen die zich inzet voor de stad.”

De unieke boodschap van de kerk is dat mensen God nodig hebben in hun leven. Laat u die boodschap ook horen?

„Elke zondag gaat in alle kerken de Bijbel open en bidden we om Gods kracht. De vooronderstelling is dat mensen weten dat dit gebeurt. Velen zullen ook denken dat het daar bij blijft. Maar wat is de vrucht? Vanuit geloof, hoop en liefde willen we bewogen zijn met mensen en met onze leefomgeving.”

Theo Brand, woordvoerder protestantse gemeente Zwolle.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer