Kopenhagen: snel en veilig fietsen
Denemarken is een fietsland en de ”cykel” (spreek uit: suukel) is daar erg populair. Kopenhagen en Nederlandse steden als Amsterdam en Utrecht wedijveren regelmatig met elkaar wie de beste fietsstad van de wereld is.
Mijn eerste fietstochtje door Kopenhagen staat nog goed in mijn geheugen gegrift. Het was op een mooie zonnige dag. Op een geleende damesfiets met een te laag zadel besloot ik de stad te verkennen. Omdat ik er nog niet goed wegwijs was, schakelde ik Google Maps op mijn mobiel in. Maar al fietsend turen op een mobiel leidt tot een slingerende gang. Dit is zeker niet verstandig op een Deens fietspad met vele snelle fietsers. Die rinkelden dan ook geïrriteerd met hun bel bij het zien van mijn riskante capriolen.
Denen fietsen beduidend harder dan bijvoorbeeld Nederlanders. Dit is zelfs door wetenschappelijk onderzoek aangetoond. Het fietspad lijkt hier soms wel een racebaan. In Nederland gaat het peddelen wat gemoedelijker en stap je eventjes op je rijwiel. Maar hier ziet men het fietsen als een vrij serieuze activiteit en zet men vaak eerst een helm op voordat men snelheid gaat maken. Elektrische fietsen zijn vooralsnog weinig te bekennen. Men geeft hier nog de voorkeur aan het echte trapwerk.
De fietsers houden zich hier goed aan de verkeersregels. Zij stoppen altijd keurig voor de stoplichten. Ook al is er geen velden of wegen enig verkeer te bekennen. Het is verder verboden om iemand op de bagagedrager mee te nemen. Veel fietsen hebben zelfs helemaal géén bagagedrager. Fietsen is hier een veilige aangelegenheid en de ideale manier om de stad te leren kennen.
Door heel Kopenhagen ligt een prachtige infrastructuur van vaak mooie, brede fietspaden. Het is er fietsvriendelijk. Er zijn ook schitterende fietsbruggen van modern design. Maar merkwaardig is wel het omslachtige linksaf slaan op grote kruisingen. Je kunt niet gewoon naar links maar moet eerst afstappen en dan met de fiets aan de hand rechtdoor over het zebrapad lopen en vervolgens aan de overkant bij het stoplicht je rijwiel een kwartslag draaien om de bocht naar links te kunnen maken.
In de stad zijn talloze fietsenzaken met mooie, hippe tweewielers en er is een rijk aanbod aan tweedehands fietsen. Wel weet ik inmiddels uit eigen ervaring dat rijwielherstellers er nogal een handje van hebben om een lekke band –„et fladt dæk”– niet te plakken maar deze te vervangen door een nogal prijzige nieuwe binnenband. Er is verder veel online fietsverhuur voor een mooi tochtje door de stad. Overal staan tweewielers verspreid die je gemakkelijk kunt huren door op je smartphone in te loggen via een app.
Doe wel je rijwiel op slot, want ook hier worden fietsen gestolen bij de vleet. Daarnaast controleert de politie op het hebben van goede fietsverlichting. Eens was ik bijna de klos vanwege een ontbrekend achterlicht. Gelukkig ontsprong ik de dans omdat er juist een fietser vlak vóór mij werd aangehouden.