Muziekschool Rijssen ziet weer uit naar normale lessen
Marlinde van Reenen (14) stapt de loopbrug naar de ingang van de Muziekschool Rijssen over. Voor het eerst sinds lange tijd. „Blij dat ik weer mag.” Eén nadeel. Haar moeder kan niet meer ‘stiekem’ meeluisteren.
Voor de Muziekschool Rijssen (340 cursisten) was het flink improviseren in coronatijd. Fysiek lesgeven was uit den boze. „Heel vervelend”, vindt Marlinde, die al zes jaar dwarsfluitles volgt. Elke week een half uur op de muziekschool. „Ineens was alles anders. Veel minder leuk.”
Corona zette alles op z’n kop. „De ene week moest ik een videootje opnemen en via de app doorsturen, de andere week kreeg ik les via videobellen”, zegt de Fruytierleerling uit havo-2. „Lastig met stotterende wifi.” Af en toe viel de verbinding helemaal uit.
Kruis en mol
Ook docenten moesten zich in coronatijd behelpen, vertelt Marion Rohaan, coördinator en docent dwarsfluit van de muziekschool. „Frustrerend om online les te geven. Via de app kan ik net zo goed horen als live of een leerling een kruis of een mol vergeet.”
Een muziekdocent kan bij blaasinstrumenten echter niets doen aan toonvorming. Om een toon bijvoorbeeld ronder of helderder te laten klinken. „Met videobellen klinkt alles verschrikkelijk. Aan het eind van de dag moest ik altijd even een rondje buiten lopen om bij te komen.”
Ook cursisten bijspijkeren in houding is lastig via de app, vertelt de docent dwarsfluit in het fraaie pand van de muziekschool, naast het Parkgebouw. „De houding van leerlingen is verslechterd. Ik had een dwarsfluitleerling die thuis ineens was gaan zitten in plaats van staan tijdens het spelen. Dat doet we met dwarsfluit natuurlijk niet.” Andere leerlingen hebben, ondanks de coronabeperkingen, forse stappen vooruit gezet.
Duetten
Marlinde geniet van haar dwarsfluit. „Mijn broer speelde al orgel, dat vind ik niks. Ik wilde dus iets anders. Ik vind dwarsfluit erg mooi klinken”, zegt de RD-bezorger van pakweg veertig kranten.
Dwarsfluitdocent Rohaan en dwarsfluitleerling Van Reenen spelen tijdens lessen normaal gesproken samen. „Duetten”, vertelt Marlinde. Via online verbindingen is het echter onmogelijk om samen te spelen. „Er zit namelijk vertraging op de lijn.”
Het lesgeven op afstand had ook leuke kanten in zich, vertelt Rohaan, op twee maanden na veertig jaar in het vak. „Als docent krijg je een inkijkje bij cursisten thuis. Je ziet de meest bijzondere behangetjes, je hoort een hond die kabaal maakt of een baby die loopt te huilen, of een moeder die gewoon gaat staan stofzuigen.”
Uitvallers
Voor de Muziekschool Rijssen is het de vraag of de pakweg 340 cursisten, waarvan 250 onder de 18 jaar, weer terugkomen nu de coronamaategelen worden versoepeld. „Van drie, vier leerlingen weten we dat ze definitief afhaken.” Rohaan hoopt dat de schade meevalt. Tijdens de vorige lockdown bleef het aantal uitvallers beperkt. Helemaal gerust is de coördinator er niet op. „Het is nu wel de tweede keer.”
De muziekschool heeft voor alle cursisten een presentje in petto. Een muziekpotlood met een gummetje. „Om ze weer enthousiast te maken voor de lessen.”
Rohaan kijkt uit naar de normale lessen. „Dan kan ik mijn leerlingen weer in de ogen kijken. Even een babbeltje maken.” Les krijgen op de muziekschool heeft voor Marlinde nog een voordeel. „Dan kan mijn moeder kan niet meer achter de deur staan meeluisteren.”