Aantal onbetaalde facturen gemeente Amsterdam iets gedaald
De berg onbetaalde facturen door de gemeente Amsterdam is iets kleiner geworden. Wethouder Hester van Buren (Financiën) meldt dinsdag aan de gemeenteraad dat het aantal onbetaalde facturen waarvan de betalingstermijn van dertig dagen is verlopen, gedaald is van 25.000 afgelopen vrijdag naar 23.448 nu. Ook ligt de gemeente momenteel op koers om begin april alle betalingen weer op tijd te kunnen doen.
In totaal heeft de gemeente nu ruim 40.000 nog niet betaalde facturen. De achterstand ontstond onder meer door technische problemen na de overstap naar een ander financieel systeem in januari. De achterstallige betalingen moeten grotendeels nog in het nieuwe systeem, AFIS, worden geplaatst. Instellingen, zzp’ers en leveranciers wachten hierdoor langer op hun geld dan gebruikelijk.
Het gaat om rekeningen van met name december en januari. Begin februari is een crisisteam opgezet om de technische issues op te lossen en de achterstanden zoveel mogelijk weg te werken. De afgelopen dagen zijn facturen onder de 2500 euro versneld uitbetaald. Dat gebeurde eerder al met facturen onder de 250 euro.
„Daarnaast is er een robot gebouwd die correctiewerkzaamheden uitvoert op facturen, die mensen bij crediteurenadministratie veel tijd kosten. Daardoor kunnen zij hun tijd steken in het betaalbaar stellen van facturen”, meldt de wethouder verder.
Woensdag gaat de gemeenteraad in debat over de betalingsachterstand.