Apostelen onderhielden eerste dag van de week heilig
De onveranderlijke Wet van de Heere spreekt van de zevende dag als geheiligde rustdag. Toch kunnen we met alle vrijmoedigheid zeggen dat die dag geheiligd wordt als we de eerste dag als de rustdag in acht nemen.
De Heere Jezus heeft, als de Heere van de sabbat, deze dag ingesteld met Zijn daad en voorbeeld. Hij verscheen aan de discipelen op de avond van de eerste dag der week. En een week later weer.
Dit ligt ook helemaal in lijn met de instelling van de sabbat. Die werd gehouden toen het scheppingswerk voltooid was. Zo ook de eerste dag der week, nadat God het grote werk van de verlossing van Zijn volk uit de slavernij en macht van zonde, dood en hel had volbracht. Die dag werd ”de dag des Heeren” genoemd (Openbaring 10:1). De kanttekening daarbij luidt: zijnde de eerste dag van de week.
Die naam veronderstelt een instelling door de Heere Zelf. Op deze dag heeft de Heere Zijn Geest uitgestort, toen de apostelen eendrachtig bijeen waren. Daarmee toont de Heere Zijn zegen te willen geven aan hen die deze dag heiligen.
Paulus
De apostelen hebben deze eerste dag heilig onderhouden. Denk maar aan Handelingen 20:7: „En op de eerste dag der week, als de discipelen bijeengekomen waren om brood te breken, handelde Paulus met hen…” De apostelen hebben door hun voorbeeld de christenen getoond dat niet de zevende maar de eerste dag door hen geheiligd moest worden.
We stemmen dan ook in met wijlen ds. L. Vroegindeweij: „De zondag is van de opstanding af in gebruik bij de Kerk als de dag des Heeren. Het tweede, wat ieder in zijn oor moet knopen is dit, dat de personen, die de Joodse sabbat willen vieren, de apostel Paulus vierkant tegen zich hebben in Galaten 4:9 en 10, Kolossenzen 2:16 en 17, Romeinen 14:5 en 6. Diezelfde apostel viert echter de dag des Heeren.”
De Heere heeft Zelf metterdaad deze eerste dag geheiligd en afgezonderd als een triomfdag van Zijn Zoon. Psalm 118:24: „Dit is de dag die de Heere gemaakt heeft; laat ons op dezelve ons verheugen en verblijd zijn.”
Didachè
Het is niet zo dat pas door keizer Constantijn de Grote de zondag als rustdag is ingesteld. We lezen al in de ”Didachè”, een geschrift uit de Vroege Kerk (ongeveer 70 na Christus) dat de eerste christenen onderwijs geeft over hoe ze hun persoonlijk en gemeentelijk leven vorm moeten geven: „En op de dag des Heeren, als gij samengekomen zijt, moet gij het brood breken en avondmaal vieren…” Ook Ignatius, Tertullianus, Athanasius, Eusebius en anderen spreken al van de eerste dag als de dag des Heeren.
Volmaakt geheiligd
We schenden de sabbat niet als we op de eerste dag naar Gods gebod rusten en deze dag wijden aan Zijn dienst. „Laat dan de wereldse dingen uit het hart, van de hand en de tong zijn”, zegt Justus Vermeer. Ook voor ons overtreden van dit gebod hebben wij een Borg nodig, Die de sabbat volmaakt geheiligd heeft en als Heere van de sabbat getoond heeft dat de verandering van de zevende naar de eerste dag overeenkomstig Zijn wil is.
De auteur is bestuurslid van de ”Nederlandse Vereniging tot bevordering van de Zondagsrust en Zondagsheiliging”.