Vraag naar tuinkamers uit Alblasserdam neemt sterk toe
Veel mensen zitten graag in de tuin of op het balkon. Maar vanwege wind, regen of kou zitten ze een groot gedeelte van het jaar toch ‘gewoon’ op de woonkamerbank. Het bedrijf Metalura van Albert van de Breevaart (59) biedt een oplossing.
Voor de coronacrisis telde Van de Breevaart op een drukke dag wel twintig stelletjes in de showroom in Alblasserdam. Ze kwamen kijken naar de tuinkamers en typen balkonbeglazing die zijn bedrijf aanbiedt. „Mensen mochten hier zelfs komen lunchen om te ervaren hoe het is om een tuinkamer te hebben”, blikt hij terug.
Vanwege de lockdown moet zijn winkel de deuren nu gesloten houden. Maar de directeur heeft van de nood een deugd gemaakt. Hij heeft deze periode gebruikt om de showroom uit te breiden met de nieuwste modellen. „Zo krijgen onze klanten een goede indruk van ons verbrede aanbod.”
Een tuinkamer is een buitenruimte die meestal is aangebouwd aan een woning, maar ook vrij in een tuin kan staan. De wanden en de bovenkant zijn gemaakt van glas. „Zo kun je 365 dagen per jaar buiten zitten met het comfort van een binnenruimte”, legt Van de Breevaart uit.
Inklapbaar
De wanden functioneren op basis van een zogeheten vouw-draaisysteem. De afzonderlijke panelen kunnen zó in elkaar worden geklapt dat ze in één hoek kunnen worden geplaatst. „Zo kunnen mensen tijdens een mooie lentedag ook ‘echt’ van de buitenlucht genieten.”
Een dergelijke constructie biedt Van de Breevaart ook aan voor balkons en terrassen. Meerdere grote horecaondernemers hebben de terrasbeglazing al aangeschaft. „Vanwege de lockdown zijn horecabedrijven nu natuurlijk dicht, maar met zo’n systeem kunnen gasten ook tijdens een regenachtige dag op het terras plaatsnemen. De buitenruimte kan zo ook tijdens het winterseizoen openblijven”, aldus de directeur.
Een tuinkamer klinkt aanlokkelijk, maar is niet bepaald goedkoop. Een gemiddelde prijs bestaat er volgens Van de Breevaart niet, maar een bedrag van 30.000 euro is niet ongewoon. Voor balkonbeglazing is de klant gemiddeld zo’n 8000 euro kwijt.
De consument krijgt daar wel een duurzaam product voor terug: een tuinkamer gaat zeker zo’n 25 jaar mee. Ook kan de klant rekenen op maatwerk. „Zelfs in oude panden weten we de beglazing, ondanks alle bouwkundige obstakels, toch nog te monteren”, stelt de directeur.
Alle onderdelen van de tuinbeglazing worden in de eigen fabriek in Alblasserdam gemaakt. Nadat de klantwensen duidelijk zijn, werkt een ontwerper de bestelling uit. Op een brief geeft hij werkinstructies voor in de fabriek. Als alle onderdelen vervaardigd zijn, komen twee monteurs bij de klant thuis om de tuinbeglazing te installeren. De doorlooptijd van een bestelling ligt, afhankelijk van het type product, tussen drie weken en drie maanden.
Voordat de monteurs naar een klant toegaan, belt het bedrijf eerst of hij geen corona-achtige klachten heeft. Van de Breevaart: „We willen er natuurlijk wel zeker van zijn dat onze monteurs niet bij een kuchend echtpaar over de vloer komen. Hoewel de installateurs doorgaans voldoende afstand kunnen houden –ze werken immers in de buitenlucht– nemen we geen risico.”
Naast het uitwerken van de orders zijn de ontwerpers ook constant bezig met innovaties. Zo hoeft het dak lang niet altijd van glas gemaakt te zijn. Van de Breevaart: „Het dak kan uitgerust worden met zonwering en zelfs met zonnepanelen. Momenteel werken we aan nieuwe modellen tuinkamers en de doorontwikkeling van ons glassysteem.”
Thuiswerkplek
Waar veel bedrijven vanwege de coronacrisis in financieel zwaar weer verkeren, heeft Metalura juist de wind in de zeilen. Zo ontving het bedrijf in 2020 zo’n 1400 orders. Een jaar eerder waren dat er nog 1000. Nu mensen meer thuiswerken dan ooit, besteden ze ook meer geld aan de tuin, verklaart Van de Breevaart. „Er zijn mensen die van hun tuinkamer een thuiswerkplek hebben gemaakt. Ik hoor klanten regelmatig hardop denken: hadden we hier maar eerder aan gedacht.”