Consument

Wegwijs op een wereldluchthaven

Regelmatig raken passagiers 
het spoor bijster op de reusachtige luchthaven. Op Schiphol schuift straks Spencer rond. De robot brengt reizigers naar hun gate. „Bliep!”

5 July 2016 14:01Gewijzigd op 16 November 2020 04:49
Mensen raken regelmatig het spoor bijster op de uitgestrekte luchthaven Schiphol. beeld ANP
Mensen raken regelmatig het spoor bijster op de uitgestrekte luchthaven Schiphol. beeld ANP

Schiphol bruist aan alle kanten. Bezoekers in alle soorten en maten kruisen elkaar naar hun bestemming. Zakenreizigers snellen gericht naar hun gate, toeristen dwalen een tikje verdwaasd door de immense terminal, terwijl dagjesmensen op Schiphol Plaza het Panaromaterras zoeken.

De luchthaven wijst passagiers de weg via een doordacht bordensysteem. Bij de ingang toont Schiphol slechts de keus tussen ”aankomst” en ”vertrek”. Meer is daar niet nodig. Een eindje verderop krijgt de vertrekkende reiziger pas de balienummers te zien. Na de paspoortcontrole maakt Schiphol wegwijs naar de gate.

Bovendien bieden baliemedewerkers en plattegronden een helpende hand. En nóg raken passagiers soms de weg kwijt. De luchtvaartsector werkt aan een innovatieve oplossing: Spencer. De wandelende robot neemt verdwaalde reizigers als het ware bij de hand en leidt hen naar het juiste vliegtuig.

Spencer heeft onlangs –na drie jaar ontwikkeling– een succesvolle test uitgevoerd. De robotgids scant de boarding pass van een passagier, checkt z’n gegevens en begeleidt hem door de terminal naar de gate. Of brengt hem juist naar de uitgang.

De gidsrobot kent de luchthaven –dankzij gedetailleerde plattegronden– op z’n duimpje. Met z’n laserogen kan Spencer afstanden meten. De robot wijkt uit voor obstakels, mindert snelheid bij trage passagiers en informeert via hen het scherm over de afstand tot de gate. „Bestemming bereikt!”

Emoties

Spencer moet uiteindelijk in staat zijn om groepen te herkennen en rekening te houden met groepsgedrag en emoties van passagiers. De robot, ontwikkeld door verschillende Europese universiteiten en het bedrijf SME Bluebotics, is een idee van KLM.

Het project kost 4,3 miljoen euro, waarvan 3,2 miljoen voor rekening van de EU komt. De luchtvaartmaatschappij hoopt kosten te voorkomen door passagiers tijdig hun toestel te laten vinden. Wanneer Spencer op Schiphol aan de slag kan, is nog niet bekend.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer