„Theologische boekenmarkt staat onder druk”
UTRECHT – Uitgever Coen Verboom van uitgeverij Kok ziet de boekenomzet op het gebied van fictie groeien. Maar hij maakt zich zorgen om de theologie. „De veelkleurigheid verdwijnt.”
Crisis is een groot woord, vindt Verboom, maar alles is wél in beweging op de boekenmarkt. De leescultuur verschuift en de distributiekanalen veranderen. Vorig jaar was de omzet van zijn uitgeverij minder dan het jaar ervoor, maar dit jaar zit er weer vooruitgang in.
„Dat komt vooral door de fictie. De omzet van romans ligt tien procent hoger dan vorig jaar, de omzet van non-fictie vier procent lager. Dat is een ontwikkeling die bij Kok een jaar of vijftien geleden al ingezet is en de laatste jaren alleen maar zichtbaarder wordt.”
Op het terrein van fictie heeft het traditionele boek een sterke positie, denkt Verboom. „Het e-book zal verder opkomen, maar daarnaast blijft het papieren boek bestaan. Op het terrein van romans zie ik nog niet gauw een crisis ontstaan.”
Maar op de theologische boekenmarkt –het specialisme van Kok– liggen de zaken anders. „Daar loopt de verkoop echt terug. Binnen de christelijke wereld worden de leesuren anders besteed dan twintig jaar geleden: het wordt minder gebruikelijk om af en toe een stichtelijk boek te pakken. Wij als Kok worstelen er ook mee dat we voor de hele breedte van christelijk Nederland boeken willen uitgeven, maar wat de ene groep bezighoudt, zegt de andere groep weinig. Door die ontwikkelingen worden de oplages kleiner, zodat je je als uitgever moet afvragen: Is het nog interessant om voor 500 liefhebbers een boek te drukken? Gedwongen door de economische situatie moeten we dan soms besluiten om bepaalde boeken niet meer uit te geven. Daarmee staat de veelkleurigheid onder druk.”
Dit jaar geeft Verboom minder titels uit dan vorig jaar, en die trend zet volgend jaar door. Wil de kwaliteit op de theologische boekenmarkt gehandhaafd blijven, dan moeten er andere oplossingen komen. „Het is mijn droom om, samen met andere uitgevers, een soort platform te creëren waar mensen een overzicht krijgen van alles wat er over een bepaald onderwerp verschenen is. Daar kunnen ze dan teksten in allerlei vormen kopen: traditioneel uitgegeven boeken, printing-on-demand-boeken, e-books, apps. Je moet als uitgevers samen compleetheid bieden.”