Directeur bol.com: Het boek is springlevend
UTRECHT – „Het boek is springlevend”, zegt Daniel Ropers van bol.com. „Er worden ontzettend veel leuke verhalen geschreven waarvoor mensen best een tientje willen betalen.”
Ropers is directeur van bol.com, de onlinemediawinkel die vorig jaar een recordomzet draaide van 318 miljoen euro. „Maar ik ben niet iemand van fluiten in het donker”, zegt hij. „De feiten in de branche als geheel –omzetdalingen voor het tweede jaar op rij– liegen er niet om.”
Om te concurreren met de games, dvd’s en internet waaraan mensen hun vrije tijd nu kunnen besteden, moet de boekenbranche veranderen, meent Ropers. „De sector is vrij sterk naar binnen gericht. De eindeloze discussies gaan over mensen in het vak, over individuele boeken, het marktaandeel van de directe concurrent, en de margeverdeling tussen schrijver, uitgever en boekverkoper. Oké, jouw winkel of uitgeverij doet het ietsje beter dan die van de concurrent, hoera, hoera, maar wat heb je eraan als er ondertussen voor iedereen steeds minder klanten zijn?”
Modern denken betekent denken vanuit de consument, stelt Ropers. „Je kunt een liefhebber zijn van zware literatuur, als de consument liever wat lichters leest dan hoor je daar gretig op in te spelen. Laten we niet vergeten dat het boek het brede publiek nodig heeft, maar prima zonder de lezerselite kan.”
Dat bol.com traditionele winkels omzet kost, kun je bol.com moeilijk verwijten, zegt Ropers. „Dat is net zoiets als grote supermarkten de verstedelijking kwalijk nemen.” Voor fysieke boekhandels die zich specialiseren ziet hij toekomst – en hun assortiment zouden ze dan niet alleen lokaal moeten aanbieden, maar via het web ook nationaal. Generalisten krijgen het moeilijk, voorspelt hij.
Ook heeft hij een idee hoe de boekenbranche met e-books moet omgaan. „Ik pleit voor een groter aanbod van digitale boeken, en een lagere prijs. Dát er een markt is, is duidelijk. Als je de prijs van een e-book haast gelijk houdt aan het papieren boek omdat je bang bent op korte termijn minder boeken te verkopen, ontstaat er een groot gat tussen die verkoopprijs en illegaal gratis downloaden.
Dat laatste gaat dan gebeuren. Daarom zeg ik: Liever een kleine pijn nu dan een grote pijn later.”