Cultuur & boeken
„Lezer klassiek meesterswerk niet zomaar verdwenen”

AMSTERDAM – Uitgeverij Athenaeum specialiseert zich in (vertaalde) klassiekers uit de wereldliteratuur en in kwaliteitsboeken op het gebied van geschiedenis, kunst en religie.

Mark Pieters.
Mark Pieters.

Het zijn geen uitgaven die dagelijks in grote aantallen in de boekwinkel over de toonbank schuiven en de economische crisis maakt het er niet beter op. Toch is het volgens uitgever Mark Pieters niet alleen maar kommer en kwel. „Over het geheel genomen doen we het dit jaar beter dan vorig jaar. Wel is er een verschuiving zichtbaar. De klassiekers uit de wereldliteratuur hebben het zwaar, maar dat wordt gecompenseerd door een plus bij non-fictieboeken.”

Pieters merkt dat boekhandelaren terughoudend zijn met het inkopen van boeken. „Bovendien geven ze de voorkeur aan bewezen successchrijvers boven werk van minder bekende auteurs. Tegelijk zie je dat de lezer ook eerder grijpt naar wat hij kent en waar hij zich geen buil aan kan vallen dan naar onbekendere literaire meesterwerken. De filmeditie van ”Sonny Boy” van Annejet van der Zijl loopt bijvoorbeeld als een trein. Terwijl veel mensen al wel drie edities van dat boek in hun kast moeten hebben staan. Daarom zijn we voorzichtig begonnen met het uitgeven van historische romans, een wat lichter genre. Die passen inhoudelijk in ons fonds en kunnen een nieuw en groter publiek bereiken.”

Pieters denkt dat er voorlopig nog wel een publiek blijft voor literair werk. „Er is een grote groep mensen die graag leest. Die liefhebbers zijn niet opeens verdwenen. Misschien heeft de vergrijzing wat dat betreft ook wel een positieve uitwerking. We zullen in elk geval andere manieren moeten vinden om de lezer te bereiken. We werken daarom aan een uitgebreidere klantenkring die we direct over onze uitgaven kunnen informeren.”

Jongeren hebben tegenwoordig te veel aan hun hoofd om zich in een klassieke roman te verdiepen, erkent Pieters. „Er is sprake van ontlezing. Maar wie zegt dat er geen kentering komt? Dat mensen weer behoefte krijgen aan de rust van het lezen van een goed boek?”

Het zoeken naar particuliere geldschieters om de wat duurdere literaire producties mogelijk te maken, gebeurt nog nauwelijks. Pieters: „We hebben wat dat betreft ook geen traditie in de uitgeverswereld. Het bedrijfsleven staat nog niet te trappelen om over de brug te komen. Zo was het lastig om geld los te krijgen voor het beeldverhaal dat Dick Matena maakt van het boek ”Kees de jongen” van Theo Thijssen. Het is een nieuw terrein dat nog ontgonnen moet worden.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl
Meer over
Boekencrisis

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer