Opinie
Help leerling kijken met christelijke bril

Reformatorische scholen moeten meer werk maken van hun identiteit in de vakinhouden en methodiek, vindt ir. P. M. Murre (RD 16-8). Er is daarvoor al een platform actief, reageren Huib van Leeuwen en Roel van Swetselaar. Maar er is nog veel werk te doen.

Foto Wim van Vossen
Foto Wim van Vossen

Collega Piet Murre voert een warm pleidooi voor het vertalen van het christelijk denken naar de vakgebieden in het onderwijs. Aanleiding is een ontmoeting met een Engelse schoolleider die de Neder­landse reformatorische scholen typeert als „slapende reuzen.” Murre onderscheidt vijf lagen van identiteit, waarbij juist de vijfde laag, namelijk de vakinhoud en het christelijk geloof, aandacht behoeft en vaak niet krijgt.

Oud-premier Balkenende draagt in dezelfde krant al een voorbeeld aan. „De financiële crisis van 2008 (...) was niet alleen een financiële, het was vooral een morele crisis. De financiële sector werd een doel in zichzelf, in plaats van een dienst aan de samenleving”, aldus Balkenende in een lezing op een congres van christenfilosofen. Bij zo’n thema kan de economie­docent vanuit de christelijke filosofie de leerlingen helpen om de verbanden te zien.

Het pleidooi van Murre is ons uit het hart gegrepen. Het platform Identiteit en Kwaliteit in de leergebieden (I&K) is hier nu ruim een jaar mee bezig. Acht scholen zijn hierbij aangesloten: twee reformatorische, twee protestants-christelijke, twee gereformeerde en een evangelische school voor voort­gezet onderwijs, en de Christelijke Hogeschool Ede. Het platform ontwikkelt lesmateriaal waarin het vakgebied vanuit de christelijke filosofie wordt doordacht. Welke aspecten van de geschapen werkelijkheid zien we bijvoorbeeld in de economie? Hoe zien we de gevolgen van de zonde terug in de financiële sector? En hoe kunnen we (”nochtans”) vanuit de redding door Jezus Christus in die gebroken werkelijkheid tekenen van Gods Koninkrijk laten zien?

Het gaat erom leerlingen te laten kijken met een christelijke bril naar de totale werkelijkheid. Niet alleen het economische, maar ook bijvoorbeeld het esthetische aspect is van belang. Als één aspect de kijk op de werkelijkheid gaat beheersen, zijn we als samenleving ver heen. Op de christelijke school mag deze vakvisie niet ontbreken.

Het platform I&K verzorgt ook scholing (basiscursus en verdiepings­cursus) die een permanente module wordt in de lerarenopleiding aan de CHE. Het is mooi om te merken dat de acht scholen, hoewel verschillend, elkaar herkennen en versterken binnen deze vijfde identiteitslaag.

Door een onverwachte subsidie van de overheid is er al veel ge­realiseerd en zijn de eerste lesprojecten opgeleverd: een module technologie, media en geloof, een taalpakket en anw-modules en een project autonomie. Al het materiaal is te downloaden op de website van het platform en vrij te gebruiken door andere scholen.

Het komende jaar gaan we verder met scholing en ontwikkeling van lesmateriaal. Daarna stopt de subsidie, maar we willen op enigerlei wijze verder als netwerk. Eenieder die wil meedenken en investeren is van harte welkom. Het is een begin van een reusachtig, maar prachtig stuk werk.

De auteurs zijn respectievelijk voorzitter en projectleider van het platform Identiteit en Kwaliteit in de leergebieden (www.ikplatform.nl).

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer