Obama zet McCain neer als oliemarionet
Barack Obama, de Amerikaanse Democratische kandidaat voor het presidentschap, bracht op zijn 47e verjaardag maandag zijn nieuwste campagnefilmpje uit. Daarin insinueerde hij dat zijn Republikeinse tegenkandidaat John McCain een marionet van de grote oliemaatschappijen is.
Het Amerikaanse volk is woedend over de hoge benzineprijzen en Obama’s filmpje speelt daar handig op in. Het laat een automobilist zien die staat te tanken en verwijst naar de enorme winsten die oliebedrijven het afgelopen jaar gemaakt hebben. „Elke keer als je je tank vult, vullen de oliemaatschappijen hun zakken", zegt een voice–over. „Nu vult BP de campagne van John McCain met twee miljoen dollar".
Ook toont het filmpje McCain die naast collega–Republikein en huidig president George Bush staat. „Na een president in de handen van de oliesector kunnen we ons geen tweede veroorloven", interpreteert de voice–over.
De campagnefilm gaat verder met Obama’s plan om Amerikaanse families 1000 dollar (640 euro) belastingaftrek te gunnen om de stijgende energieprijzen het hoofd te bieden. McCain zou juist de oliebedrijven aftrek gunnen, aldus het filmpje. Obama verheft energie tot het speerpunt van zijn campagne nu de Amerikaanse economie keldert.
Het McCain–team vindt de reclame misleidend. In 2005 stemde de Republikeinse kandidaat tegen een motie om een belastingvoordeel voor oliebedrijven te realiseren. Obama stemde juist voor, net als Bush.
„Deze laatste negatieve aanval toont dat Obama’s sterrenstatus alleen nog door zijn hypocrisie wordt overtroffen", zei een Republikeinse woordvoerder.
Obama’s filmpje is het laatste salvo in een steeds heftiger wordend campagnegevecht. Eerder schilderde McCain Obama al af als leeghoofdige, arrogante ster door hem in een filmpje op hetzelfde niveau te plaatsen als mediapersoonlijkheid Paris Hilton en zangeres Britney Spears.