Kerk & religieChristelijk leven Azië

GGiN-zendingswerker getuige van bescheiden opwekking in Oost-Azië

De jonge reformatorische kerk in Oost-Azië heeft veel theologische kennis. Die moet echter wel bevindelijk beleefd worden, vindt zendingswerker John. Maar hij ziet dat de Geest werkt in Azië. „Christenen liepen zingend van vreugde door de straten.”

28 November 2024 21:03
Een gezin poseert in traditionele Oost-Aziatische kleding in Seoul, Zuid-Korea. beeld iStock
Een gezin poseert in traditionele Oost-Aziatische kleding in Seoul, Zuid-Korea. beeld iStock

„Mijn vrouw uit Oost-Azië steunt me in mijn werk”, zegt de zendingswerker van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. „Zij kent de cultuur en gewoonten van het land en geeft wijze adviezen.”

John, die om veiligheidsredenen niet met zijn echte naam genoemd wordt, werkte vanaf 2014 namens een stichting in het land. In 2023 werd hij echter het land uitgezet. Sinds april is hij zendingswerker namens de GGiN. De theoloog is contactpersoon tussen de Nederlandse en Oost-Aziatische gemeenten. Daarnaast schrijft hij verhandelingen voor Aziatische voorgangers en gemeenteleden. Verder onderwijst hij hen zowel online als op theologische conferenties in een naburig land.

Sleutel

Door de tien jaar in Oost-Azië is hij goed bekend met de theologische situatie in het land. „De gemeenten waar ik kwam, zijn gereformeerd, maar hebben onderwijs nodig. Luther schreef: „Het verstaan van de relatie tussen de Wet en het Evangelie is de sleutel om de hele Schrift te openen.””

„Verschillende gemeenteleden en predikanten begonnen in te zien dat zij niet wedergeboren waren” - John, zendingswerker GGiN

„De leer van de Reformatie is er al”, zegt de geboren Engelsman. „Maar velen kunnen Wet en Evangelie niet helder verklaren. Zij halen die twee zaken door elkaar. Er is nauwelijks onderscheid tussen wedergeboren gelovigen en niet-wedergeboren ongelovigen. Veel hoorders kennen hun ware geestelijke toestand dus niet.”

Toch ziet de zendingswerker verandering. „De Heere heeft het gelezen en gesproken Woord en reformatorische geschriften daarvoor gebruikt. Verschillende gemeenteleden en predikanten begonnen in te zien dat zij niet wedergeboren waren, Christus niet kenden en valse geloofszekerheid hadden.”

„Daar bleef het niet bij”, zegt hij. „Bij velen van hen heeft God Zich in Christus bekendgemaakt. Zij hebben nu ware, Schriftuurlijke zekerheid van hun geloof. Hun vreugde was weleens zo groot dat zij zingend door de straten liepen. Er is een diep verlangen naar de prediking over Christus.”

„Gods werk in Nederland wordt soms verhinderd door de geringe geloofszekerheid” - Hae, echtgenote van John

Nederlandse kerk

Aziatische christenen kunnen veel leren van kerkelijk Nederland, merkt echtgenote Hae, die niet met haar echte naam is genoemd. „Het kerkelijk leven verloopt ordelijk, er is eerbied en familiebanden zijn sterk. Tegelijkertijd hebben Nederlanders vaak een luxueuze levensstijl. Ik denk dat het voor hen moeilijker is om hun aangename leven op te geven om arm en nederig te zijn met Christus. Daarbij is er weinig geestelijke vrijheid. Gods werk wordt soms verhinderd door de geringe geloofszekerheid. Als je zelf in geestelijke ongeloofsbanden zit, belemmert dat de vrijmoedigheid bij het werken in Zijn Koninkrijk.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer