Mens & samenlevingMens & samenleving

Bij het laden van windmolenbladen is het belangrijk naar de verdeling van het gewicht te kijken

Het schip waarop ik vaar, vervoert onder meer windmolenbladen, schreef ik de vorige keer.

Jaap-Willem Meijer
5 November 2024 14:13
Een windmolenblad op het schip. beeld Jaap-Willem Meijer
Een windmolenblad op het schip. beeld Jaap-Willem Meijer

Bij het laden van windmolenbladen wordt gebruikgemaakt van stalen balken om het gewicht van een hele stapel bladen te verdelen over een grotere oppervlakte. De luiken over het ruim kunnen maar een bepaald gewicht per vierkante meter aan. Als we over dit maximaal toegestane gewicht per vierkante meter gaan, ontstaat er schade aan een of meerdere luiken en mogelijk ook aan de lading. Dat moeten we natuurlijk zien te voorkomen.

Een windmolenblad op het schip. beeld Jaap-Willem Meijer

Een windmolenblad, zoals te zien op de foto, is 81,5 meter lang en weegt iets meer dan 30 ton per stuk. Elk blad moet vastgezet worden. De stalen balken die eronder staan, worden met stoppers vastgezet. Deze stoppers zijn zo gevormd dat ze deels over de onderste plaat van het I-profiel van de balk vallen. Zo zijn de balken aan dek gezekerd. Aan de frames worden kettingen vastgemaakt, zodat de hele stapel vaststaat tegen krachten in langsscheepse of dwarsscheepse richting. Een volle deklading heeft meestal 400 tot 500 kettingen nodig om alles vast te zetten.

Jaap-Willem Meijer vaart op zee voor het bedrijf Global Seatrade uit Urk.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer