’s Nachts wachtlopen is voor Jaap-Willem geen straf bij zeevonk
We hebben aan boord regelmatig te maken met een prachtig natuurfenomeen: zeevonk – een licht in de nacht.
Zeevonk is ‘s nachts goed zichtbaar als het water verstoord wordt door golven of –in ons geval– door de schroef van het schip. Zeevonk is afkomstig van algen die licht geven door een chemische reactie als ze flink door elkaar geschud worden.
Als de wekker rond 4.00 uur ’s morgens afgegaan is en ik vervolgens dit licht te zien krijg, is het niet zo erg om vroeg te beginnen met werken! Vervolgens krijg ik ook de zonsopkomst nog te zien – vaak ook heel erg mooi.
Wachtlopen
Gelukkig kan ik na het ontbijt weer verder slapen. Zo kan ik toch aan alle slaap komen die een mens gemiddeld nodig heeft in een nacht, al is het dan in twee stukken. Om 8.00 uur heb ik al vier uur gewerkt. Verder doe ik ’s middags twee uur lang wat klusjes op het dek. Van 16.00 uur tot 20.00 uur moet ik wachtlopen.
Elke ochtend nemen de bootsman en ik het werk voor de dag door zodat iedereen weet wat er moet gebeuren. Soms help ik daar dan in de middag aan mee, maar ik heb ook weleens onderhoudsklusjes die ik moet doen.
De matrozen werken vooral overdag. Hun werk bestaat uit het onderhouden van het schip, het verwijderen van roest en het goed in de verf zetten of houden van alles aan boord.
Verder besteden de matrozen veel tijd aan het onderhouden van de graafmachine en van het laad- en losgerij. De poliepgrijper en graafbak slijten behoorlijk hard en dat resulteert in veel slijp- en laswerk. Oftewel: we hoeven ons nooit te vervelen.
Jaap-Willem Meijer is eerste stuurman op de coaster Liamare.