De komende tijd schrijf ik weer over de zeevaart, en in het bijzonder over Global Seatrade uit Urk.
Dit bedrijf heeft verschillende soorten schepen. De afgelopen tijd heb ik op de Adriatic gevaren. Dit is een schip dat is uitgerust om droog stukgoed en ”roll on roll off” (roro) lading te vervoeren.
De laatste reizen hebben we voornamelijk windmolenbladen en rijdend materiaal vervoerd van en naar de Middellandse Zee. Dat komt erop neer dat we een week of twee varen voordat we een haven aandoen. Dan lossen we ergens, laden we in een andere haven en vervolgens varen we weer twee weken naar Noordwest-Europa.
Klep
De Adriatic is uitgerust om over de hele wereld te varen, behalve op plekken waar ijs ligt. De bemanning slaapt en leeft voor op het schip. Achter aan het schip zit namelijk een klep om lading aan en van boord te kunnen rijden. Bovendien is die klep achteraan ideaal om hoge of uitstekende lading te kunnen meenemen en toch het vrije zicht op zee voor je te kunnen behouden.
Jaap-Willem Meijer vaart op zee voor het bedrijf Global Seatrade uit Urk.