Maandag vroeg een van de bekendste winkelketens van Nederland uitstel van betaling aan. Het iconische Blokker dreigt ten onder te gaan. Waar ging het mis?
Eens maakte Blokker miljoenenwinsten en gold het bedrijf als een succesformule; nu zit de onderneming in de problemen. Het familiebedrijf heeft zijn oorsprong in een Hoornse ijzer- en houtwinkel, die al in 1897 werd opgericht. Onder leiding van rasondernemer Jaap Blokker, die van 1976 tot kort voor zijn overlijden in 2011 bestuursvoorzitter was, groeide het bedrijf explosief. Op het hoogtepunt waren er ruim 800 filialen.
Jaap Blokker nam ook ketens als Xenos, Intertoys, Marskramer en elektronicawinkel BCC over, waarna zijn onderneming bijna 25.000 mensen in dienst had. Er werd toen een omzet behaald van meer dan 3 miljard euro.
Van dat alles is weinig over. De aangekochte bedrijven moesten worden verkocht en BCC ging vorig jaar failliet. Blokker zelf heeft nog zo’n 400 winkels over, waar ruim 3500 mensen werken.
Action
Als het gaat om de oorzaak van de teloorgang van de winkelketen in onder meer huishoudelijke artikelen, kijken veel mensen direct naar de oprukkende keten Action. Daar zijn tal van artikelen te koop die je ook bij Blokker aantreft, maar dan tegen veel lagere prijzen.
Toch is de opkomst van deze discounter niet de belangrijkste oorzaak van de moeilijkheden van Blokker. Onderzoek toont namelijk aan dat er grote verschillen zijn tussen de klandizie van Action en die van het bedrijf met het logo met de oranje stip. De eerstgenoemde winkel is het meest in trek bij mensen met een wat lager inkomen en bij jongeren, terwijl Blokker het al heel wat jaren vooral moet hebben van meer welvarende consumenten vanaf de middelbare leeftijd.
HEMA
Hoewel het niet valt te meten, lijkt een winkelketen als HEMA een directere concurrent. Daar ligt de focus net als bij Blokker op kwalitatief goede producten tegen een betaalbare prijs.
Misschien nog wel belangrijker voor de afnemende belangstelling voor Blokker is de branchevervaging waarmee de Nederlandse winkelstraten al jaren te maken hebben. Daarmee wordt bedoeld dat winkels naast hun basisassortiment steeds meer heel andere artikelen verkopen, vaak op het gebied van woninginrichting.
Woonwinkels verkopen tegenwoordig allang niet meer alleen stoelen, banken en kasten. Ze hebben vaak complete afdelingen vol producten die mensen eerder vooral bij Blokker kochten. En wat te denken van de supermarkten, die allang niet meer alleen etenswaren aanbieden, maar ook pannensets en ander keukengerei.
Webshops
En dan is er nog internet. Het aantal sites waarop je huishoudelijke artikelen kunt bestellen, is haast niet meer te tellen. Daarbij gaat het om Nederlandse bedrijven, maar ook om Chinese webshops. De eigen webwinkel van Blokker sloeg nooit echt aan. Bij het bedrijf denkt de gemiddelde consument toch vooral aan de fysieke winkel. Het is sowieso heel moeilijk voor een bestaande keten om via internet geld te verdienen.
Om genoemde redenen lijkt er weinig ruimte meer te bestaan voor het concept dat Blokker in het verleden zo succesvol maakte. En niets wijst erop dat het tij in dat opzicht zal keren. Het is goed mogelijk dat het bedrijf een doorstart zal maken, met minder winkels en minder mensen. Maar ook als dat lukt, blijven de genoemde uitdagingen bestaan en is het de vraag of de keten in afgeslankte vorm op termijn zal kunnen overleven.