Jonge consumenten tonen een opvallende voorkeur voor laaggeprijsde artikelen. Ook de kringloop trekt steeds vaker hun aandacht.
Komt het doordat ze minder te besteden hebben of omdat ze milieubewuster zijn? Op die vragen geeft een rapport van ABN AMRO, dat maandag verscheen, geen antwoord. Maar uit het onderzoek van de bank blijkt wel duidelijk dat mensen onder de 40 jaar een voorkeur hebben voor relatief goedkope producten.
Die groep wordt onderverdeeld in Generatie Z, jongeren die tussen 2000 en 2015 werden geboren, en Millennials, geboren tussen 1985 en 2000. In beide categorieën kopen mensen relatief vaak bij discountzaken. Daarmee worden winkels bedoeld die producten stelselmatig voor een lagere prijs aanbieden dan andere winkels in dezelfde branche. Voorbeelden zijn Aldi en Lidl, en ook een snelgroeiend bedrijf als Action.
Action
Wie een van de vele filialen van dit laatstgenoemde bedrijf bezoekt, treft mensen van alle leeftijden aan, maar het percentage jongeren ligt hoog. Een woordvoerder van het bedrijf bevestigt dat Action in trek is bij mensen onder de 40. „Al kennen we de gemiddelde leeftijd van onze klanten niet en willen we aantrekkelijk zijn voor alle generaties.”
Als het om kleding gaat valt discounter Primark op. Wie in een vestiging rondloopt, zal al snel vaststellen dat het bedrijf vooral jonge bezoekers trekt.
Mensen uit Generatie Z en Millennials kopen ongeveer even vaak bij discountwinkels. Het gaat daarbij om 43 procent van deze consumenten. Van de mensen die voor 1955 werden geboren, de zogenoemde Babyboomers, winkelt slechts een kwart bij dit soort zaken.
Het gaat de jongeren, niet verbazend, vooral om de lage prijzen. Geld besparen is volgens ABN AMRO de belangrijkste reden voor hun keuze voor goedkopere producten. Daarmee is niet gezegd dat hun inkomen laag is. Een deel van deze mensen heeft een prima salaris.
Tweedehands
Opvallend is ook dat jongere generaties meer tweedehands spullen kopen dan ouderen. En ze lijken de kringloop ook jaar op jaar vaker te vinden. Dat is een van de redenen dat er voortdurend dat soort winkels wordt geopend.
Overigens is er voor die bedrijven nog een wereld te winnen. Momenteel koopt 11 procent van de mensen onder de 40 vaak gebruikte producten. Bij de oudste generatie is dat 4 procent.
ABN AMRO heeft ook onderzocht wat voor soort discountzaken het populairst zijn. Dan gaat het vooral om supermarken, zoals de eerder genoemde Lidl en Aldi, en drogisterijen. Tweedehands producten worden het vaakst gekocht in de categorieën wonen en dames- en herenmode.