OpinieOpinie
Brieven aan Klein-Azië geven bouwstenen voor missie en visie plaatselijke kerk

In de zeven brieven aan Klein-Azië (Openbaring 2 en 3) spreekt de Heere Jezus niet tot een kerkverband maar tot lokale gemeenten. Voor elke gemeente zijn er wijze lessen in te vinden, om visie te ontwikkelen en kinderen en jongeren toe te rusten.

Ds. A.T. Vergunst
„Onze lokale gemeenten bestaan al jaren, maar jongeren hebben veelal geen idee hoe het begonnen is.” Foto: kerkgebouw van de gereformeerde gemeente in Enschede. beeld RD, Anton Dommerholt
„Onze lokale gemeenten bestaan al jaren, maar jongeren hebben veelal geen idee hoe het begonnen is.” Foto: kerkgebouw van de gereformeerde gemeente in Enschede. beeld RD, Anton Dommerholt

De brieven aan de zeven gemeenten van Klein-Azië behoren tot de meest directe openbaringen van de Heere Jezus. Ze zijn dan ook zeer bruikbaar om een visie en missie voor het gemeente-zijn te definiëren. Dat is wat ik in mijn gemeente in Nieuw-Zeeland doe. Graag deel ik mijn bevindingen.

Het trof me dat de Heere niet spreekt over kerkverbanden. Hij spreekt tegen zeven lokale, individuele gemeenten. Dat betekent dat wij als lokale kerkelijke gemeenten goed moeten kijken wat van belang is in onze unieke situatie.

Wat bedoel ik met visie en missie? De visie is wat we als lokale gemeente zoeken te zijn als antwoord op Gods roeping en bevel. De missie is wat we als gemeente doen om die visie te bereiken. De visie is het eindpunt, de missie de weg daarnaartoe.

Vaak zijn we als gemeente reactief: we reageren op problemen. De Heere Jezus roept ons echter op om proactief te zijn. Om te anticiperen op wat er komt. Wij weten niet wat er voor ons ligt, maar we zien wel tendensen. Ontwikkelingen die onze jeugd, onze gezinnen, ons kerkelijke en geestelijke leven raken. Wat doen we daaraan? Dat is de missie.

Toekomst

Kinderen en jongeren zijn een belangrijk onderdeel van de visie en missie. Want ik val straks weg. Predikanten, ouderlingen, diakenen en jeugdleiders; we vallen allemaal weg. Wat doen we om ons daarop voor te bereiden?

De jeugd is niet de toekomst van de kerk. Gelukkig niet. Dat is de Heere Jezus. Maar de jongelui zijn wel degenen die onze visie en missie verder moeten brengen. Zij zijn, door Gods genade, de toekomstige lidmaten, toekomstige ouders, toekomstige leiders en ambtsdragers. Ze moeten bewust aandacht krijgen, in de preek, in het pastoraat, in het jeugdwerk.

En dan nu zeven praktische lessen en motto’s uit de zeven brieven.

Efeze

Motto: Wees beducht voor dorre vormelijkheid – laat liefde levend en dienend zijn.

De gemeente van Efeze was uitstekend georganiseerd. Maar levende, dienende liefde werd gemist. Dan mis je alles. Kinderen en jongeren prikken door dorre vormen heen. Die vormelijkheid overwint niet, werft niet, ontsteekt geen nieuw vuur. Waarheid zonder liefde is als een geraamte. Dat wil je niet zijn. Daarom: laat liefde levend en dienend zijn.

Smyrna

Motto: Wees getrouw tot een bloedende dood – wees voorbereid op de martelaarskroon.

Bereiden wij onze kinderen hierop voor? Dat lijden om Jezus’ Naam normaal is? In China vroeg ik aan een ouderling: „Maken jullie je geen zorgen over de beklemming van de regering?” Hij antwoordde: „Broeder, dat hebben we juist nodig. We verliezen jongeren aan het materialisme, dus we hopen dat de Heere dat wegneemt.” Volgens Luther is vervolging het vierde kenmerk van de ware kerk. Een getuigende kerk in een ontkerstende samenleving zal vervolgd worden.

Hoe bereiden we onze jongeren voor op de martelaarskroon? Misschien moet ik met mijn belijdeniscatechisanten doen wat Richard Wurmbrand deed. Op de dag voor ze belijdenis deden, nam hij ze mee naar de dierentuin, naar de leeuwenkooi. „Zie je die leeuwen? Als jullie morgen belijdenis doen voor de Heere, zullen jullie leeuwen tegenkomen die tien keer erger zijn dan deze. Zijn jullie daarop voorbereid?”

Pergamum

Motto: Eindig het compromis met het wereldse – in de wereld leven zonder aan de wereld te kleven.

Deze gemeente was trouw in de leer, maar werelds in het omarmen van plezier, muziek, enzovoorts. Er is niets schadelijker en dodelijker in een huwelijk dan het omarmen van een andere liefde. Dat brengt rouw, armoede. God en de wereld kunnen nooit samengaan.

In de wereld leven zonder aan de wereld te kleven, dat is wat we moeten overdenken op alle niveaus. Jongeren, gezinnen en ambtsdragers. Hoe moeten we dat doen? Waar moeten we onze aandacht aan geven?

Thyatira

Motto: Bewaar het pand van de waarheid – ijver voor de gezonde leer in de vreze Gods.

Thyatira blonk uit in liefde, ijver en geloof. Het was een sprankelende gemeente, vriendelijk, wervend. Je komt binnen en je wordt omarmd. Wat een aardige mensen. Maar… innerlijk was de gemeente verzwakt. Dat kwam door de omarming van de valse leer. De waarheid was er niet meer. Dit is dodelijk, tenzij er bekering komt.

Sardis

Motto: Wees beducht voor geesteloze ijver – houd de geschiedenis van Gods werken levend.

Sardis was een levendige gemeente. IJver, organisatie, werken… Maar het leven van de Heilige Geest werd gemist. En ja, dan is het waardeloos. Dat vinden kinderen niets waard. Dan lopen ze weg. Hoe voorkom je dat? „Gedenk dan hoe gij het ontvangen en gehoord hebt, en bewaar het.” Hoe? Houd de geschiedenis van Gods werken levend. Waar komen we vandaan? Onze lokale gemeenten bestaan al jaren, maar jongeren hebben veelal geen idee hoe het begonnen is. Wie zijn geschiedenis niet kent, maakt dezelfde fouten als de vorige generatie.

Filadelfia

Motto: Wees een getuigende kerk – zoek een wervende gemeente te zijn door een oprechte belijdenis.

Hoe werven we? En hoe kunnen jongeren daarbij helpen? Evangelisatiewerk is niet werk dat alleen door een deputaatschap gedaan wordt. Het is werk dat bij de lokale gemeente en lidmaten moet liggen.

Laodicea

Motto: Wees beducht voor de zelfgenoegzaamheid en oppervlakkigheid – laat de evangeliebediening uitnodigend en doorzoekend zijn.

In deze gemeente vond je geen openlijke weerstand tegen God. Er waren geen dwalingen, er was geen strijd, er waren geen openlijke zonden, er was geen vervolging. Maar er was tevredenheid met geesteloosheid. Met lauwheid. Aan de uiterlijke prediking mankeerde niets. Maar het was niet overtuigend. Iedereen was ermee tevreden. Zo’n gemeente wordt een lege schelp met klanken zonder diepte.

Toch is het bijzonder dat de Heere Jezus juist in deze laatste brief de rijkste evangelieklanken meegeeft. Daar staat Hij te kloppen. Hij gaat als het ware mee naar huis en klopt aan. Deze brief eindigt zo mooi. In lijn daarmee is een doorzoekende en uitnodigende evangeliebediening nodig. Een prachtige balans in de prediking: doorzoekend en uitnodigend.

De auteur is predikant van de gereformeerde gemeente in Carterton (Nieuw-Zeeland). Dit artikel is een samenvatting van de lezing die hij hield tijdens het symposium van de Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten op 4 oktober.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer